50 Shades of… emotions?

Facial coding onderzoek naar filmtrailers in samenwerking met Brightfish

17 februari 2015

In samenwerking met Brightfish deden wij afgelopen jaar een Facial Coding onderzoek naar de impact van commercials en trailers in bioscopen. Waaronder de trailer van Fifty Shades of Grey. Deze film draait sinds vorige week in de Nederlandse en Belgische bioscopen en in het licht daarvan schreef Brightfish een artikel over het onderzoek.

 

Het artikel van Brightfish:

Eindelijk! Fifty Shades of Grey speelt in de bioscoop. Daar stellen we ons meteen een zaal vol gillende vrouwen bij voor. Maar is dat wel terecht? Een onderzoek naar de impact van cinema op reclame bracht een opvallende vaststelling aan het licht…

 

(Kijk, nu bouwen we de spanning ook al op in onze webartikels. Wellicht net iets te veel thrillers gezien.)

 

Even serieus nu. Samen met researchbureau Validators voerden we een onderzoek naar de impact van de bioscoopbeleving op reclamespots. Aan de hand van facial coding (Google to the rescue!) brachten we de emoties van een testpubliek in kaart. De ene keer bevonden ze zich thuis. De andere keer in de bioscoop. Kijkers in de bioscoop voelden zich gemiddeld 42% meer emotioneel betrokken. Hierdoor nestelde de commercial zich veel sneller in hun geheugen. Vreugdekreetje, want da’s goed nieuws. Niet alleen voor ons, maar ook voor adverteerders.

 

Tot zover niets wereldschokkend. Maar eh… tussen de reclamespots bevonden zich ook enkele filmtrailers, waaronder die van Fifty Shades. Wat bleek? De trailer maakte heel wat emoties los. Niet alleen bij vrouwen, maar ook bij mannen. Sterker nog. Vóóral bij mannen.Wenkbrauwgefrons. Zitten de bioscoopzalen binnenkort dan vol gillende… mannen?

De rest van de resultaten van het onderzoek lees je hier.

Bart Massa

Bart Massa

Business Manager

Geen Resultaten Gevonden

De pagina die u zocht kon niet gevonden worden. Probeer uw zoekopdracht te verfijnen of gebruik de bovenstaande navigatie om deze post te vinden.