Creatieven en onderzoeksnerds eindelijk in één liefdesbootje?

Al jaren verbaas ik mij erover dat onderzoeknerds en de creatieven van het reclamebureau niet samenwerken. Op het gebied van kwantitatief onderzoek liggen deze types niet graag in hetzelfde bed. De oude generatie creatieven heeft vaak een duidelijke mening over deze samenwerking: “Dit doet inbreuk op het concept”, terwijl de onderzoekers vaak roepen: “Ze luisteren toch niet.” Onlangs hoorde ik vanuit de creatieve hoek dat er een nieuwe wind waait. Deze wind is mogelijk ontstaan door de opkomst van online marketingbureaus, waarbij het integreren van data in creatieve concepten tegenwoordig normale kost is. Terwijl de klassieke bureaus nog achterliepen bij deze ontwikkelingen, lijkt er nu een brug te ontstaan tussen de twee partijen.

Persoonlijk ben ik groot voorstander voor het betrekken van creatieven in de opstartfase van een merk- of campagneonderzoek. Dit leidt vaak tot interessante discussies waarbij het dikwijls duidelijk wordt dat een goede samenwerking tot concrete verbeterslagen leidt.

Goed huwelijk
De nieuwe generatie creatieven lijkt steeds meer begaan met data en onderzoeksfeedback. De creatie zelf wordt nog steeds tot kunst verheven, iets waar je niet zomaar aan mag komen. Toch worden data meer dan ooit tevoren gebruikt om te leren van campagnes en creaties te verbeteren. Als de onderzoekers en de creatieven elkaar meer ruimte zouden geven in plaats van met de vinger te wijzen, wordt de relatie stukken beter.

Vanuit de adverteerder gezien is een goed huwelijk tussen zijn onderzoekers en creatieven het beste wat hij zich kan wensen. Stel je voor dat alle uitingen met behulp van onderzoek worden gemaakt, dan zal de consument een stuk beter bereikt en beïnvloed worden. Gezien het feit dat er steeds meer data beschikbaar is, kan zelfs het effect van deze relatie worden gemeten. De ingrediënten voor een effectieve reclamecampagne liggen klaar, smullen maar!

Martin Leeflang

Martin Leeflang

Founder

martin.leeflang@validators.nl