De impact van een live-event

Het gaat de laatste tijd in marketing-land vaak over nieuwe onlinetechnieken die de hele sector op haar kop moeten gaan zetten. Wat men vaak vergeet is dat offline een grote bijdrage levert aan merkervaring en merkbeleving. Waar online vaak in te kort komt is contact met producten en de bijkomende productervaring. Juist daar kunnen evenementen een grote bijdrage leveren.

Neurotechnieken, behavioural analysis en benchmarking worden vaak genoemd in het marktonderzoek. Hierbij wordt het niet altijd duidelijk hoe deze innovatieve onderzoekstechnieken kunnen helpen bij het beantwoorden van specifieke vragen. Een voorbeeld van een vraag die kan worden opgelost met deze onderzoekstechnieken is: Welke impact heeft een live-event op merken die aanwezig zijn op het event?

Sanoma zocht in samenwerking met Validators uit welke impact live-events hebben op merken, hoe een event en de merken in het geheugen blijven hangen en welke plaats een event inneemt in de mediamix. Om tot antwoorden te komen zijn drie onderzoeken, zowel online als op events zelf, uitgevoerd. Met onder andere camera’s in de stands, het meten van emoties en met het impliciete vaststellen van geheugenstructuren werd de waarde en kwaliteit van een evenement gemeten.

Uit de onderzoeken kwamen veel interessante resultaten, onder andere dat bijna driekwart van de bezoekers een product koopt als ze op een evenement zijn en dus een positieve productervaring hebben. Dit is niet alleen een korte termijneffect, 11% deed een herhaalaankoop en 14 % van de bezoekers koopt het product wat ze hebben gekocht nog steeds regelmatig!

In de infographic hieronder wordt het onderzoek kort samengevat.

In infographic hieronder worden de interessantste uitkomsten van het onderzoek kort samengevat.
Astrid Lubeck

Astrid Lubeck

Research consultant

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief