Het geheim achter award winnende advertenties

Jaarlijks worden er miljarden euro’s besteed aan reclame. In 2015 bedroegen de netto mediabestedingen in Nederland €4,62 miljard. Allemaal investeringen met het doel om de naamsbekendheid van een merk te vergroten, boodschappen over te brengen of consumenten producten aan te laten schaffen.

cover_mi_adv_now_print_0706051641_id_33396Wereldwijd bestaan talloze awards waarbij de beste concepten en uitingen worden geprezen om effectieve creativiteit. Het boek ADVERTISING NOW. PRINT bevat een grote verzameling aan briljante, award winnende print advertenties. Een effectieve advertentie grijpt de aandacht en brengt zijn boodschap duidelijk over op een grappige, verrassende, ontroerende, of zelfs schokkende manier. Advertenties zijn een weerspiegeling van wereldwijde mentaliteit. Het onderzoeken van deze advertenties is interessant om erachter te komen wat ze met elkaar gemeen hebben. Wat kunnen we van deze advertenties leren? Zijn ze bekroond om de achterliggende creatieve gedachten? Is de merkoverdracht overschrijdend hoog en wordt de boodschap in een paar seconden overgebracht? Kortom, wat maakt deze advertenties nu zo effectief? Wij waren benieuwd en gingen op onderzoek uit!

In de komende maanden onderzoeken wij een aantal van deze advertenties op effectiviteit. Hierbij meten wij de volgende aspecten:

  • Intensiteit kijkgedrag
  • Aandachttrekkend vermogen
  • Merkoverdracht
  • Boodschap overdracht (indien mogelijk)

Eye Coding -zwartMet behulp van de door Validators ontwikkelde EyeCoding methode is het aandachttrekkend vermogen van de creaties in kaart gebracht. De respondent krijgt een reeks uitingen te zien. De getoonde uitingen worden geblurd (vervaagd).

Zo ontstaat een situatie waarbij de zichtbaarheid van de uiting wordt nagebootst vanuit het perifere blikveld van een consument. Tijdens het kijken bewegen respondenten hun muis over een geblurde uiting en op de locatie waar de muis is geplaatst wordt de uiting scherp getoond. Dit is een exacte nabootsing van het menselijke kijkgedrag: alles om ons heen is onscherp behalve het deel waar wij op focussen. Respondenten bepalen zelf welke delen van de uiting zij scherp bekijken en zo wordt duidelijk welke elementen aandacht trekken binnen de uiting. Vervolgens wordt met een ‘heatmap’ in kaart gebracht hoe intensief naar de verschillende elementen in de uiting wordt gekeken. Daarnaast wordt inzichtelijk hoeveel aandacht (in %) er binnen zeven seconden naar de betreffende gebieden in de uiting gaat. Ook is per gebied te zien hoe lang men gemiddeld (in seconden) naar het betreffende gebied kijkt. Dit geeft informatie over hoeveel woorden er gelezen kunnen worden.

 

Deze advertenties hebben wij al onderzocht:

Coca Cola Pepsi Cola

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief