Inspirerende Innovation Day

Verslag 24 augustus 2015

Vorige week werd Innovation Day georganiseerd door Communication Analytics en Validators. Het dakterras werd omgetoverd tot een congresruimte met Sail Amsterdam op de achtergrond. Hier werden korte powersessies gegeven van 20 minuten waarin het doormeten van campagnes en data centraal stond.

marcel-01

Kracht van Social Media voor B2B
Marcel Molenaar, LindedIn Benelux

LinkedIn is in 2002 live gegaan en heeft inmiddels 380 miljoen members. Wij Nederlanders zijn goed vertegenwoordigd op Linkedin en ongeveer 60% bezoekt wekelijks meerdere keren het platform. Dat LinkedIn erg handig is voor recruiters weten we allemaal maar hoe kan LinkedIn een krachtig onderdeel zijn van je content strategie?

De data wat uit profielen gecollecteerd wordt, geeft bedrijven uitgebreide mogelijkheden om content gericht te targeten op hele specifieke segmenten of soort gelijke personen. Daarnaast zijn er ook Marketing oplossingen zoals Linkedin Elevate waarmee personen binnen een organisatie eenvoudig belangrijke content kunnen delen met hun connecties. Marcel, geeft daarnaast nog verschillende content tips.

linda-03

Een marketingcampagne start bij je doelgroep!
Linda Pieters, Sanoma (hettestpanel.nl)

Hettestpanel.nl werd in de eerste instantie opgericht voor de Viva om producten te laten testen door de lezers. Inmiddels is het veel meer dan dat! Het testpanel wordt ingezet om de content op verschillende Sanoma labels te verrijken met referenties van de doelgroep.

Maar wat is de toegevoegde waarde van deze verrijking? Maken referenties de content betrouwbaarder? En welke claims zijn het effectiefst? In samenwerking met Validators werd dit onderzocht. Uit het onderzoek komt naar voren dat algemene claims zoals “een x percentage zou [brand] aanbevelen” effectiever zijn van claims van een individu. Behalve in de Parenting industry, daar werkte de individuele claims effectiever. Vooral bij de personen die al bekend zijn met het merk en het merk gebruiken stijgt de merkattitude sterk. Linda geeft aan dat de terugkoppeling aan de adverteerder van belang is om de content verder te optimaliseren.

herinnering 1-03

Waar pre-tests en Marketing Analytics elkaar ontmoeten
Sander Gaalman, Ziggo (UPC)

Wat hebben we in 2013 uitgegeven aan communicatieonderzoek? En wat vinden we hier eigenlijk van? Tijdens deze acquisitie kwam naar voren dat dit in 2014 anders vorm gegeven zou moeten worden: meer tijd en geld tijdens de campagne ontwikkeling, kennis opbouwen (wat wel en niet werkt) en de effecten meten.

Door communicatie uitingen en de effecten vooraf en tussentijds te meten was UPC in staat om tijdig de campagne bij te sturen en te optimaliseren. De budgeten verschoven naar meer kwalitatieve concepttesten en kwantitatieve pre-tests. Daarnaast lag er een focus om de learnings en uitkomsten te documenteren in Learning Docs voor televisie, radio en print.

 

fotos-01

Digital OOH the new kid on the block
Tony Smid, Centercom

In Nederland telt de buitenreclame ongeveer 15.000 schermen, 10 exploitanten en hier wordt jaarlijks 162 miljoen aan besteed, waarvan 12,5 miljoen naar digitale buitenreclame. Met de flexibele inkoop, de targeting opties en de snelheid waarmee een campagne live gezet kan worden is digitale buitenreclame in alle opzichten de toekomst.

Maar met de digitalisering van buitenreclame veranderd ook de uiting. Zeker als je bedenkt dat het contactmoment wat een persoon met de reclame ongeveer 1 a 2 seconden is. Wordt het merk wel herkend? En hoe wordt de boodschap ontvangen? Dit zijn vragen die in samenwerking met Communication Analytics onderzocht worden met als doel de digitale campagne te optimaliseren. Tony geeft veel voorbeelden van effectieve buitenreclame, een echte aanrader is dit filmpje van Mattel Games.

 

annemarie-02

Persuasion Tactis voor effectieve communicatie
Anne-Marie Ketelaar, Motivaction

Vanaf ons 25ste is ons waardepatroon gevormd en zijn de keuzes die wij maken grotendeels op deze waardes gebaseerd. 80% van de mensen kiest dan ook een partner met hetzelfde waardepatroon. Afhankelijk van deze waardes zijn wij wel of niet te beïnvloeden met verschillende technieken. Motivaction onderscheid 9 verschillende groepen, daarbij geeft Anne-Marie duidelijke voorbeelden waar deze groepen door beïnvloed worden.

Niet alleen voor marketeers erg handig maar zeker ook binnen je relatie te gebruiken. Zo willen vrouwen het gevoel hebben dat ze nog op hun keuze terug kunnen komen en zijn zij beïnvloedbaar door social proof waarbij mannen beïnvloedbaar zijn door autoriteit en exclusiviteit.

fotos-02

Data, Lekker belangrijk
Frank Schippers, Martin & Lewis

Na negatieve ervaringen met data op de lagere school en een intensieve verhouding met het getal 4 heeft Frank, als creatief een performance-based business model. Bij Martin & Lewis staat data centraal en vormt data de input voor het creatieve idee en proces. Frank verteld hoe ze data nodig hebben om het resultaat van de klant te maximaliseren, al is het niet altijd even makkelijk om de data van de klant te ontvangen. Frank geeft in zijn presentatie duidelijke voorbeelden van de manier waarop data de input kan vormen voor een campagne. Het gaafste voorbeeld is hoe Britisch Airways onder andere vlucht data gebruikt voor een hun digitale billboards op Piccadilly Circus.

Data is dus ook voor creatieven belangrijk! Daarom heeft Martin & Lewis de ambitie om de SAN Award in 2016 te winnen en zoeken ze nog een klant waarmee ze dit samen kunnen doen.

 

Share this: