. . .

Wat moet marktonderzoek met inzichten van prof. Byron Sharp?

Leon Rodenburg (Consultant/Oprichter Purplehome Marketing) en Eliane Boorsma (Senior Consultant Validators) leggen uit hoe marketinginzichten van prof. Byron Sharp worden geïntegreerd in marktonderzoek.

Validators heeft de marketingwetten van prof. Byron Sharp volledig eigen gemaakt en doorgevoerd in merk- en positioneringsonderzoek. We vullen klassiek merkonderzoek (Brand Trackers) aan met typische prof. Byron Sharp wetten.

Waarom doen wij dit?

Het huidige merkonderzoek is statisch en vertoond zogenaamde flatliners. Merkvoorkeur, -recall en -overweging komen nauwelijks van hun plaats wanneer de adverteerder een flinke campagne voert. Dit vinden wij gek. Prof. Byron Sharp heeft ons geleerd anders te kijken naar merkpositionering en beïnvloeding van consumenten. Een belangrijk onderdeel hiervan is de visie over de Category Entry Points (CEP’s) dat uitvoerig in het tweede deel van ‘How brands grow’ wordt besproken.

Op dit moment passen wij voor meerdere klanten deze manier van merkonderzoek toe. Onze research consultants zijn getraind in het toepassen van de marketingwetten van prof. Byron Sharp in merk- en positioneringsonderzoek. In de masterclass vertellen wij hoe deze wetten worden toegepast in de wereld van marktonderzoek.

Leon Rodenburg

Leon heeft meer dan 15 jaar als marketeer aan de klantzijde gewerkt bij o.a. Pernod Richard en Friesland Campina. Na verdieping van de marketingwetten van prof. Byron Sharp ontdekte Leon de valkuilen waar hij als marketeer altijd last van had. Hierna heeft hij het bureau Purplehome Marketing opgezet. Een marketingcommunicatiebedrijf dat al zijn werk doet vanuit de inzichten van prof. Byron Sharp. Gedreven door de nieuwe kennis zorgt Leon voor inzichten hoe merken zo effectief mogelijk kunnen groeien. In onze vorige masterclass (eind 2015) heeft Leon de belangrijkste marketingwetten van prof. Byron Sharp uitgelegd, en nu is hij terug om meer inzichten te delen.

Van marketing naar meer marktaandeel

Prof. Byron Sharp heeft het boek ‘How brands grow’ geschreven. Hij haalt zijn inzichten uit marktonderzoeksdata van de grote adverteerders over de afgelopen 50 jaar en ontkracht daarmee de werking van meerdere marketinginstrumenten en -strategieën. Z’n denkwijze zet niet alleen de wereld van marketeers op z’n kop, maar ook die van onderzoekers. Topics van deze masterclass zijn:

  • Samenvatting van marketingwetten van prof. Byron Sharp
  • Welke data heb je als marketeer nodig om aan je merk te bouwen?
  • Hoe/waarop test je reclame-uitingen?
  • Wat is nog de rol van Brand Trackers?
  • Hoe bereken je het marktaandeel?
  • Rol van Category Entry Points (CEP’s)

Het doel van deze masterclass is uitleggen welke data een marketeer nodig heeft om aan zijn merk te bouwen. De doelgroep omvat marketeers, brand managers, creatieven, mediamanagers en communicatie onderzoekers.

De masterclass zal plaatsvinden in het gebouw ‘Op Zeezand’ in Amsterdam-Noord en deelname is geheel gratis. Aan het einde van de middag zullen wij gezamenlijk de dag afsluiten met een borrel op het dakterras, met uitzicht op het IJ.

Ken je prof. Byron Sharp niet? Waarschijnlijk zijn boek wel. Gaat er nog geen belletje rinkelen? Bekijk dan een korte presentatie van prof. Byron Sharp zelf. Interesse? Meld je dan nu aan voor de masterclass! Wegens de hoeveelheid aanmeldingen voor de masterclass op 6 september hebben we besloten de masterclass 27 september nog een keer te geven.

Sprekers: Leon Rodenburg (Purplehome Marketing)
Eliane Boorsma (Validators)
Datum: 6 september & 27 september
Aanvangst: 15:00
Borrel: 17:30
Adres: Johan van Hasseltweg 39C, 1021KN, Amsterdam

 

Leon
Leon
Eliane
Eliane

Aanmelden

 

Verification