Wat moet je als merk met een beurs?

Door Shoppermarketingupdate.nl, 25 februari 2015

Een merk staat vele kanalen tot beschikking om in contact te treden met zijn doelgroep. Een landelijke tv-campagne, de winkelvloer uiteraard, maar ook een beurs heeft betekenis in dit speelveld. Welke betekenis heeft een beurs eigenlijk in relatie met de doelgroep? Behoorlijk veel, meent directeur Martin Leeflang van Validators, een bureau dat de ROI meet van communicatie-inspanningen.

 

Leeflang sprak eerder deze week in het hart van zijn onderwerp, namelijk op de Huishoudbeurs in Amsterdam, waar hij ten overstaan van een publiek van enkele tientallen was uitgenodigd door Effective, dat gespecialiseerd is in merk- en verkoopactivatie. Kun je het effect van een beurs meetbaar maken?, vroeg Martin Leeflang zich ten overstaan van het publiek hardop af. Die vraag stellen, is hem beantwoorden, want ja: dat kan heel goed.

 

Opvallendheid

Hoeveel mensen op de Huishoudbeurs afkomen, staat pas vast op de avond dat de happening is gesloten. Vorig jaar kwamen er in ieder geval 218 duizend bezoekers naar de RAI in Amsterdam. Zeg nu eens voor het gemak dat de helft van die mensen in aanraking komt met je stand. Dat hangt natuurlijk af van de locatie en de opvallendheid van je presentatie, maar met 50% zit Martin Leeflang er niet veel naast. “We ronden het af op 100.000 mensen.” Om de kwaliteit van dit bezoek verder meetbaar te maken, heeft hij een term geleend uit de digitale wereld, de kosten per click (Costs Per Click, de kosten om mensen naar de site te krijgen). Die variëren zeer sterk, en zijn van tal factoren afhankelijk, maar het gemiddelde bedraagt ongeveer €3,00 euro. De waarde van de standbezoekers bedraagt dus omgerekend 100.000 bezoekers x €3,00 = €300.000 euro. “Dat kost een stand bij lange na niet, dus je kunt ook zeggen dat je goedkoop uit bent”, constateert Leeflang.

 

Emotie

Bovendien is hierbij nog een belangrijk element buiten beschouwing gelaten: emotie. De Huishoudbeurs is een poppenkast aan emotie, hallen vol enthousiaste dames (en in minder mate heren) die met graagte contact maken met de beleving van de standhouders. “Dus daarmee kun je ook zeggen dat de waarde van een standpresentatie eigenlijk nog drie of vier keer zo hoog ligt”, aldus Leeflang.

Meer weten over onze onderzoeken?

Contact