Nederlandse consumenten lijken de coronamaatregelen niet zwaar mee te laten wegen in hun reguliere aankoopgedrag. Zoals verwacht zetten ze de aankoop van vliegreizen, vakanties en festivaltickets nu on hold, maar in het aankoopgedrag van boodschappen zijn bijvoorbeeld geen grote wijzigingen. Wel houden zeven op de tien consumenten geld over tijdens de coronacrisis.
Elke week nieuw inzicht in het gedrag van consumenten
Dit zijn de belangrijkste inzichten uit de Monitor Consumentengedrag na twee weken veldwerk. We volgen consumenten in deze tijd elke week om te zien of en hoe de markt verandert. Uniek aan dit onderzoek is het feit dat het een realtime monitor is. Een speciaal expert team bestaande uit Gijs de Beus, Rob Revet, Noud Schartman, Mandy Merks en Peeter Verlegh geven je iedere week inzicht in de nieuwste ontwikkelingen tijdens de coronacrisis.
Massaal sparen of beleggen
De meerderheid van de consumenten houdt geld over tijdens de coronacrisis. Dit gold in week 13 voor 76% van de consumenten, en in week 14 voor 68%. Logische verklaring hierbij is het wegvallen vakanties en sociale activiteiten buiten de deur. Het geld dat consumenten overhouden wordt gebruikt om te sparen of beleggen. Dit biedt kansen voor financiële dienstverleners. Mensen die geld besparen en het niet opzij zetten, besteden hun geld veelal aan hobby’s en huis & tuin gerelateerde (klus)producten. Mannen geven hun extra geld ook graag uit aan elektronische producten, vrouwen liever aan kleding en schoenen.
Hamsteren lijkt af te nemen
6 op de 10 consumenten besteden hetzelfde bedrag aan levensmiddelen en huis en tuin gerelateerde (klus)producten als voor COVID-19. Een kwart van de consumenten geeft gemiddeld €49 meer uit aan de wekelijkse boodschappen. Dit is 8% minder dan de week ervoor. Het hamstergedrag in supermarkten lijkt dus af te nemen.
Toename aanschaf online entertainment
Tijdens de coronacrisis – die gekenmerkt wordt door thuisisolatie – besteden consumenten meer tijd dan voorheen aan home entertainment. Dit geldt zowel voor digital entertainment zoals Netflix en gamen, als voor offline entertainment zoals lezen en bordspellen. Ook het online contact met naasten neemt een vlucht.
Onze experts helpen je graag!
Heb je nog geen toegang tot de Monitor Consumentengedrag? Meld je dan gauw aan en mis niets meer!
Heb je nog vragen?
Neem dan gerust contact op met Joris.
