Het Internationaal Monetair Fonds (IMF) voorspelde afgelopen dinsdag dat de Nederlandse economie afstevent op een neergang van 7,5%. Vlak voor de bekendmaking van dit cijfer, bleek al uit de Monitor Consumentengedrag dat zeven op de tien Nederlanders (68%) zich ook wel zorgen maken over een eventueel naderende economische crisis. Frappant is wel dat we dit niet zo zeer terug zien in het consumptiegedrag.
Meerderheid besteedt meer tijd aan aanschaf luxeproducten
Ruim de helft van de Nederlanders (57%) besteedt nu evenveel of meer tijd aan aanschaf van luxegoederen als designerskleding of electronica. Grotere uitgaven als de aanschaf van een telefoon, duurzame oplossingen voor een woning of de aankoop van huis worden dan ook door slechts een minderheid van de consumenten uitgesteld. Als we dan ook nog eens in ogenschouw nemen dat ruim driekwart van de consumenten geld over houdt in deze tijd, dan biedt dit kansen voor aanbieders van high-involvement producten en diensten.
Spaartrend zet door
Daarnaast blijft de spaartrend van vorige week voortbestaan: het geld dat mensen over houden doordat ze thuis moeten blijven, wordt veelal gespaard en belegd. Daarin is ten opzichte van vorige week een stijging te zien van 7%.
Martin Leeflang, CEO Validators: “Mensen potten hun geld op. Ze kunnen niet op vakantie of naar een restaurant of theater en houden daarmee geld over om uit te geven ‘als het straks weer kan’. Dit kan leiden tot een post-coronaboost. Deze helpt de consumptie dan weer goed op gang. Het betekent ook dat mensen ineens meer geld hebben om toch wel die ene lang gekoesterde wens voor een wat duurder product of dienst in vervulling kunnen laten gaan. Wat gaan marketeers doen om consumenten te verleiden hun spaarpotten te legen?”
In dorpen extra geld naar huis en tuin, in steden meer kledingaankopen
Ruim de helft (52%) van de consumenten die nu geld over houden, geeft dit uit aan huis en tuin gerelateerde producten. Dit is een stijging ten opzichte van vorige week: 20% toename in bestedingen aan klussen, 16% in inrichting van het huis. In dorpen is de stijging nog groter (+34% klussen, +24% inrichting). In de grote steden zien we dat 32% van de mensen die geld over houden, meer kleding gaat kopen. Een stijging van 14%.
(Online) kranten winnen aan populariteit
De mediaconsumptie van de gemiddelde Nederlander is tijdens de coronacrisis grotendeels onveranderd. Wel maken consumenten meer gebruik van nieuwskanalen (54%), online dagbladen (41%) en film- en seriekanalen (44%). Nieuwskanalen worden meer en meer gebruikt door oudere consumenten, terwijl het gebruik door jongere consumenten langzaamaan normale proporties aanneemt. De online krant heeft vooral bij jongere consumenten aan populariteit gewonnen in de crisis. Opvallend detail is wel dat 22% van de consumenten meer gebruik maakt van de papieren krant. Een lichtpuntje voor de uitgevers van dagbladen, die hun verkoopcijfers de laatste jaren flink zagen dalen.
Lees nu ook de blog van Hide & Seek ‘Trends in consumentengedrag tijdens de Covid-19 crisis’
Onze experts helpen je graag!
Heb je nog geen toegang tot de Monitor Consumentengedrag? Meld je dan gauw aan en mis niets meer!
Heb je nog vragen?
Neem dan gerust contact op met Joris.
