Dinsdag hoorden we in de persconferentie van premier Rutte en Jaap van Dissel (RIVM) dat de coronamaatregelen voor volwassenen voorlopig voortduren. Dit zal menigeen zwaar vallen. Veel consumenten hebben namelijk moeilijk met de maatregelen. Vooral de gelimiteerde sociale contacten en de beperking van sport- en recreatiemogelijkheden stuiten tegen de borst. Dit blijkt uit de doorlopende trendmeting van Monitor Consumentengedrag.
Naarmate de maatregelen langer duren, begint het beperkte sociaal contact de mensen parten te spelen. Dit geldt vooral voor 18 tot 34-jarigen. De helft besteedt dan ook meer tijd dan voorheen aan online contact met vrienden en familie. Ouders van jonge kinderen krijgen waarschijnlijk weer wat meer lucht als de scholen en kinderdagverblijven na 11 mei weer (deels) opengaan. Op dit moment geeft een derde van de consumenten aan de continue zorg voor de kinderen wel lastig te vinden.
Relevantie merk in koopproces neemt af
De relevantie van merken in tijden van COVID-19 krimpt. Vorig jaar deden VU en Validators onderzoek naar Brand Relevance in Category (BRiC), waaruit bleek dat merk vooral een grotere rol speelt in bij de categorieën bier, mobiele telefoons en sigaretten. Voor de crisis was de gemiddelde BRiC-score van alle categorieën 2,95. In de huidige coronasituatie zien we de relevantie-index kelderen van 2,61 naar 2,50 deze week. Consumenten zijn vanaf het begin van de coronamaatregelen minder gevoelig voor merken dan in een niet-crisissituatie. De rol van het merk in het koopproces lijkt zelfs beperkter te worden naarmate de situatie aanhoudt. Als merken minder relevant worden, ontstaat er ruimte voor huismerken om hun plek binnen een categorie te claimen. Ook wordt prijs een meer relevante factor in het aankoopproces. De komende weken volgen we deze ontwikkeling op de voet.
Merkcommunicatie geaccepteerd, aanpassing naar de huidige situatie gewenst
Goed nieuws voor marketeers die zich afvragen of adverteren nu wel gepast is: slechts een handjevol consumenten vindt reclame op dit moment in zijn geheel niet gepast. De meeste consumenten vinden het wel gepast en zijn van mening dat merken nog steeds reclame kunnen maken voor hun producten. Reclames moeten wel worden aangepast aan de huidige situatie. De meest geschikte communicatiestrategie: de huidige situatie erkennen én de Unique Selling Points van je product of dienst benadrukken.
Jongeren sparen, ouderen besteden
Vorige weken berichtten we al dat driekwart van de consumenten structureel geld over houdt door het wegvallen van kosten van bijvoorbeeld vakanties of evenementen. Het grootste gedeelte van dat geld wordt opzij gezet, de rest wordt besteed aan eerste levensbehoeften en leuke dingen. Opvallend is de verschuiving in de bestemming van het spaargeld. Steeds meer jongeren (18-34 jaar) lijken te sparen, in plaats van hun overgebleven geld aan leuke dingen uit te geven. Oudere consumenten (55-75 jaar) doen juist het tegenovergestelde en gebruiken hun extraatje steeds vaker voor leuke dingen als (klus)producten voor huis en tuin, hobby’s en het versturen van online attenties.
Lees nu ook het artikel van ons expert team op Marketing Tribune!
Onze experts helpen je graag!
Heb je nog geen toegang tot de Monitor Consumentengedrag? Meld je dan gauw aan en mis niets meer!
Heb je nog vragen?
Neem dan gerust contact op met Joris.
