Dorpelingen maken zich relatief meer zorgen over een naderende recessie en de gezondheid van hun naasten. Toch vinden zij de coronamaatregelen vaker overdreven. Verder schuiven veel Nederlanders de beslissing over hun vakantie nog voor zich uit en snakken vooral jongeren naar meer versoepelingen. Merken kunnen weer reclame maken als normaal, vinden nu de meeste consumenten, en er is inmiddels minder behoefte aan informatie over de coronacrisis. Dit zijn de belangrijkste conclusies uit de Monitor Consumentengedrag deze week.
Verschillen in zorgen en perceptie maatregelen
Zo veel mogelijk thuisblijven is maandenlang het dringende advies geweest. Hoewel het nog steeds rustiger op straat is dan voor de coronacrisis, neemt door de versoepelingen de drukte buitenshuis en in recreatiegebieden weer flink toe. Houden we ons daarbij nog wel aan de maatregel om afstand te houden? En wat doen deze veranderingen met onze zorgen?
Nederlanders maken zich nog altijd de meeste zorgen over een economische crisis, gevolgd door de lichamelijke gezondheid van hun naasten. Deze zorgen nemen gemiddeld wel af, maar niet op het platteland. Dorpelingen zijn zich afgelopen maand juist meer zorgen gaan maken over een recessie (+ 8%) en de gezondheid van anderen (+ 13%). Wellicht speelt hierin een rol dat mensen in dorpen aanzienlijk minder het idee hebben dat anderen zich aan de coronamaatregelen houden. Minder dan de helft van de dorpsbewoners denkt namelijk dat anderen nog 1,5 meter afstand houden (46%) en zoveel mogelijk thuisblijven (46%).
Tegelijkertijd vinden juist mensen in dorpen (19%) en ook in kleinere steden (20%) de huidige maatregelen vaker overdreven. Ze maken zich dus meer zorgen, maar zien niet de noodzaak van de maatregelen voor hun eigen leefomgeving. Inwoners van grote steden zien die juist wel. Zij vinden vaker dat de overheidsmaatregelen nog niet ver genoeg gaan (23%). De steun voor het kabinetsbeleid blijft groot: 70% in de dorpen en 64% in de steden heeft vertrouwen in de overheidsmaatregelen.
Beslissing over vakantie stellen we nog uit
Ook als het gaat om de zomervakantie is er een verschil tussen de stad en het platteland. Stedelingen blijven deze zomer opvallend vaker thuis (44%) dan vakantiegangers in de dorpen (35%). Verder valt op dat een grote groep consumenten nog geen definitieve beslissing heeft genomen over de vakantie: 20% heeft nog niet besloten of zij op vakantie gaan en 24% is nog aan het overwegen wat voor vakantie zijn zullen boeken.
Mandy Merks, insights consultant bij Validators en lid expertpanel: “Veel mensen twijfelen nog of zij op vakantie zullen gaan. Wat een rol kan spelen is dat de bevolking van steden gemiddeld jonger is. Jongeren missen vrienden, horecabezoek en grote evenementen meer dan dat zij vakantie en op reis gaan missen. Relatief veel jongeren zeggen dan ook komende zomer thuis te blijven.”
Rob Revet, merkstrateeg bij FNDMNTL en lid expertpanel: “Merken als KLM adverteren weer en benadrukken dat mensen weer veilig mee aan boord kunnen. Rationeel is dat misschien zo, maar emotioneel zijn veel mensen nog niet zo ver. Het aanbieden van vakanties naar het nog onveilige Turkije door Corendon helpt dan ook niet. Dat voedt de gedachte dat reisaanbieders omzetherstel belangrijker vinden dan de gezondheid van klanten. Daar schiet geen enkel reismerk wat mee op.”
Jeugd staat te springen om weer aan het “normale” leven te beginnen
De afgelopen weken heeft de jeugd – in ons onderzoek jongeren en jongvolwassenen tussen 18 en 34 jaar – het steeds moeilijker met de coronamaatregelen. Vooral het zoveel mogelijk thuisblijven, niet naar het werk kunnen en de beperkte sport- en recreatiemogelijkheden breken hen op. Met de zomervakantie in aantocht zijn ze op zoek naar manieren om zichzelf te vermaken en een nieuwe structuur in hun dag aan te brengen. Dit speelt vooral onder jongeren die in dorpen wonen. De maatregelen kunnen voor hen dan ook niet snel genoeg verder versoepeld worden. Met name het advies om zoveel mogelijk thuis te blijven en de afgelastingen van grotere evenementen zien zij het liefst zo snel mogelijk veranderen.
Reclame: terug naar normaal
Voor merken geldt steeds meer dat zij weer “normaal” reclame kunnen maken. Vonden veel consumenten de afgelopen twee maanden dat reclame aangepast moest worden aan de situatie, nu zijn meer consumenten van mening dat merken hun reclame weer kunnen insteken zoals zij altijd al deden. Vooral bij jongere generaties is dit zeer sterk het geval: 47% vindt dat campagnes weer als vanouds gevoerd kunnen worden, tegenover 26% die vindt dat communicatie aan de huidige situatie aangepast moet worden.
Gijs de Beus, strateeg bij Friends & Foes en lid expertpanel: “Vorige week tijdens de Lions Live 2020 liet Orlando Wood van System1 zien welke reclames nu het beste werken. Het zijn vooral reclames waarin merken laten zien hoe mensen verder kunnen met hun leven en het ‘leuker’ en aangenamer kunnen maken. Dus hoewel consumenten weer advertising as usual verwachten, mogen we van merken wat meer ambitie verwachten. System1 liet al eerder zien dat emotionele, verhalende campagnes het beter doen bij consumenten. Juist nu is het moment om die lijn door te zetten.”
Dat merken hun communicatie weer kunnen insteken als voor de coronacrisis, wordt ook onderstreept door een verminderende behoefte aan informatie over de crisis. Bij jongeren neemt deze behoefte al sinds begin juni af, maar nu neemt het ook bij de oudere consumenten af. Nieuwskanalen worden dan ook steeds minder gebruikt, terwijl we wel meer televisie kijken, zowel lineair als uitgesteld of on-demand.
Onze experts helpen je graag!
Heb je nog geen toegang tot de Monitor Consumentengedrag? Meld je dan snel aan en mis niets meer!
Heb je nog vragen?
Neem dan gerust contact op met Joris.