Jongeren zoeken de ruimte en gaan juist wel op vakantie naar het buitenland. Ze houden zich naar eigen zeggen ook minder goed aan de maatregelen. Tegelijkertijd denken ze ook vooruit, want juist de jongere groep consumenten (18-34 jaar) in de Monitor Consumentengedrag gaat in deze periode op zoek naar een koopwoning.

De drukte op straat neemt weer toe, reclames van touroperators (met garanties!) zijn er weer volop en de eerste evenementen zijn ook alweer georganiseerd. Corona lijkt meer op de achtergrond getreden. Maar de ontwikkelingen in andere landen laten zien dat ons gedrag nu van grote invloed kan zijn op een eventuele tweede corona-golf. Daarbij is opvallend dat jongeren zichtbaar het meeste ‘last’ hebben van de geldende maatregelen en er alles aan doen om letterlijk en figuurlijk ruimte voor hun eigen leven te vinden.

Mensen zoeken weer entertainment buitenshuis
Ons uitgaansgedrag loopt nog een beetje achter op de versoepelingen. Een groeiende groep kijkt uit naar culturele activiteiten en bezoek aan musea, concerten en theater (38% van de consumenten tegenover 25% begin mei). Maar uitgaven op dit vlak bewegen maar langzaam naar het niveau van voor de crisis. Alleen bij de jongste groep consumenten (18 – 34 jaar) is het uitgavenpatroon op dit gebied bijna terug naar “normaal”.

Meer behoefte aan corona-informatie vanwege vakantie
De meeste Nederlanders blijven in eigen land deze zomer, maar het aantal jongeren dat vakantie viert in het buitenland neemt toe. Inmiddels geeft 22% aan een vakantie in het buitenland te hebben geboekt (tegenover 9% enkele weken geleden). Dit is beduidend hoger dan andere leeftijdsgroepen (7% bij mensen van 35-54 jaar en 11% bij mensen boven de 55 jaar). Deze jongere doelgroep heeft nu ook meer behoefte aan informatie over corona. Logisch als je bedenkt dat er lokale lockdowns plaatsvinden in sommige landen en dat er verschillende regels gelden per land.

Mandy Merks, Insights Consultant bij Validators en lid van het expert team: ‘Een mooie opsteker voor de reisbranche. Deze groep met de grotere reisbereidheid is natuurlijk heel makkelijk te targetten, zeker als je bedenkt dat hun social mediagedrag weer toeneemt. Maar doe dan ook wat extra’s aan informatievoorziening in je communicatie. Niet alleen aanbiedingen, maar ook mensen veilig op weg helpen.’

Jongeren komen het meest in beweging
De behoefte aan meer bewegingsvrijheid bij de jongere doelgroep zien we ook terug op ander vlak. Zo is in de afgelopen twee maanden het percentage jongeren dat meer tijd besteedt aan sporten bijna verdubbeld tot 32%. Vooral de laatste twee weken, nu de sportscholen weer open zijn, nam dit percentage sterk toe. Ook wordt er door jongeren meer (offline) gewinkeld en is er meer contact met vrienden en familie, terwijl we dit bij de andere leeftijdsgroepen niet zo terugzien. Jongeren hebben het de afgelopen maand ook weer steeds moeilijker met de beperkingen in sociaal contact en het zichzelf kunnen vermaken.

Minder afstand
Deze drang naar contact en behoefte aan sociale activiteiten zien we ook terug in het feit dat deze jongere groep zelf aangeeft zich niet altijd even goed aan de maatregelen te houden. Vooral de 1,5 meter afstand regel wordt minder goed nageleefd: 64% van de jongeren geeft aan dit goed te doen, ten opzichte van 84% van de rest van de samenleving.

Gijs de Beus, strateeg bij Friends & Foes en lid expertpanel: ‘Heel veel makkelijker gaat het voorlopig niet worden wat maatregelen betreft, en wellicht dat het weer wat strenger wordt als het virus weer opleeft. Dus als het niet makkelijker kan, hoe kan je het dan wat leuker maken? Overheids- en merkcommunicatie zou hierop kunnen inspelen. De laatste McDonald’s commercial zit in ieder geval goed op dat inzicht.’

Ook oog voor de langere termijn
Maar de jongere groep consumenten denkt niet alleen aan het hier en nu. Juist deze groep kijkt nu ook verder. Deze groep spaart het meeste van iedereen. Daarnaast is het aantal mensen in deze groep dat zegt bezig te zijn een nieuw huis te kopen in de laatste maand gestegen van 9% naar 22%. Juist voor starters met een stabiele financiële en werksituatie is dit een goed moment om op zoek te gaan naar een huis. De koopgekte is eraf en mensen hoeven niet meer met tientallen tegelijk op bezichtigen.

Rob Revet, merkstrateeg bij FNDMNTL en lid van het expertpanel: ‘Nu corona op de achtergrond raakt moeten merken wel blijven opletten. De impact blijft voelbaar en daar moet je, als je goed uit de crisis wilt komen, op blijven inspelen. Hypotheekverstrekkers schieten nu in de reflex om kritischer te zijn op nieuwe aanvragen, omdat de economische vooruitzichten niet goed zijn. Maar juist nu kan je starters aan je binden.’

Dit artikel werd op 16 juli ook gepubliceerd op Marketing Tribune.

Onze experts helpen je graag!
Heb je nog geen toegang tot de Monitor Consumentengedrag? Meld je dan snel aan en mis niets meer!

Heb je nog vragen?
Neem dan gerust contact op met Joris.