De strengere coronamaatregelen van de Rijksoverheid kunnen waarschijnlijk van veel Nederlanders de goedkeuring wegdragen. Hoewel we wel degelijk moeite hebben met de beperkingen, zegt 54% van de consumenten de maatregelen tot het moment voor de persconferentie van gisteren te beperkt te hebben gevonden. Dit blijkt uit de peiling van de Monitor Consumentengedrag van deze week.
De restricties zullen minder goed vallen. Beperkingen in sociaal contact zijn gedurende deze pandemie het zwaarst gevoelde gevolg van COVID-19. Sinds week 34 meten we hierin opnieuw een stijgende lijn. Op dit moment geeft 58% van de consumenten aan moeite te hebben met de beperkingen in sociaal contact. Dit geldt zelfs in hogere mate voor gepensioneerden (67%) en voor jongeren (66%). Beperkte sport en recreatiemogelijkheden staan vaak op nummer twee als het gaat om maatregelen waar we het moeilijk mee hebben.
Grafiek: de behoeften van jongeren in tijden van COVID-19.
‘Sportmerken, bied jongeren structuur en verbinding’
Maar beperkingen kunnen ook tot kansen leiden. Nu samen sporten weer moeilijker wordt, kunnen sportmerken online sportactiviteiten aanmoedigen, verbindend optreden en inspelen op de sociale behoeften. Vooral jongeren hebben dit nodig. Hun online gedrag zal waarschijnlijk een vlucht nemen en merken en sportclubs kunnen hierop inspringen met online sportlessen, gamification en social sport challenges. Jongeren willen graag een nieuwe structuur in hun dag (30%), vaste sportmomenten helpt ze daarbij. Sportmerken kunnen zo ritme terugbrengen en tegelijkertijd inspelen op een andere ontstane behoefte onder jongeren: positieve initiatieven (37%).
Veel Nederlanders blijven thuis in herfstvakantie, stijging uitgaven thuisvermaak
Het is de tijd van herfstvakantie, maar twee derde van de Nederlanders geeft aan dit najaar niet op vakantie te gaan. Dit percentage was vorige week nog 55%, waardoor het lijkt of de maatregelen ervoor hebben gezorgd dat mensen zich toch hebben bedacht. Dit is slecht nieuws voor de reisbranche, want driekwart van de consumenten geeft minder geld uit aan vakantie met de herfst. Voor een kwart van hen blijft dit hetzelfde.
Aanbieders van online films en series varen er echter wel bij. Vooral jongeren besteden meer tijd aan streaming en andere vormen van online mediagebruik. Het scenario van een herfstvakantie rondom huis biedt ook kansen voor (online) retailers: we geven nu meer geld uit aan offline hobby’s als puzzelen en spelletjes.
Kosteloos toegang Monitor Consumentengedrag
Heb je nog geen toegang tot onze Monitor Consumentengedrag, maar wil je bij een eventuele tweede corona-golf wel beslagen ten ijs komen? Meld je dan alsnog aan door een mailtje te sturen aan Joris.vanderZwan@validators.nl
Recent Comments