
Kerst vieren we noodgedwongen thuis dit jaar. In verreweg de meeste huishoudens wordt zelf gekookt, maar opvallend veel Nederlanders zijn van plan een diner te bestellen of af te halen bij een lokaal restaurant. Dat is een klein lichtpuntje voor de zwaar getroffen horecasector. Verder is de kerstkaart helemaal terug van weggeweest. Vooral jongeren versturen deze weken massaal kaarten en andere attenties. Het kerstrapport van de overheid ziet er minder goed uit en dat geeft geen goede hoop voor de vaccinatiecampagne.
Steun ook de horeca deze kerst
Het coronavirus blijft razendsnel om zich heen grijpen en dat heeft gevolgen voor de kerstviering dit jaar. Die vieren we noodgedwongen thuis en met maar enkele familieleden of vrienden. Voor ruim een derde van de Nederlanders is dat eigenlijk geen probleem. De manier waarop zij het kerstfeest vieren paste al binnen de richtlijnen van het RIVM of zij zeggen hiermee geen rekening te gaan houden (7%). Toch slaat ook een flinke groep Nederlanders kerst dit jaar over. Een op de vijf houdt het feest voor gezien. Van de niet-kerstvierders zegt 40% ervan af te zien vanwege corona en de beperkende overheidsmaatregelen. Ongeveer 4% van de Nederlanders moet overigens weer nieuwe plannen maken. Zij waren van plan kerst in een hotel te vieren, ook hotels moesten deze week hun restaurants sluiten.
Nederlanders die kerst thuis vieren pakken meestal wel uit met een kerstdiner. In 45% van de huishoudens wordt op eerste of tweede kerstdag uitgebreid gekookt. Ook gourmetten blijft populair: in één op de drie huishoudens zal het gourmetstel op tafel worden gezet. Verder is 13% van plan een kerstdiner te bestellen of af te halen bij restaurants die nu geen gasten mogen ontvangen. Dat zou betekenen dat Kerstmis voor restaurants niet helemaal verloren hoeft te zijn. Vorig jaar bezocht namelijk 12% van alle Nederlanders een restaurant tijdens de kerstdagen, blijkt uit het Dining Habits 2020-onderzoek. Restaurants die nog iets van de laatste weken van het jaar willen maken, herinneren hun klanten er daarom nu aan de restaurantbeleving in huis te halen dit jaar.
Kerstkaart maakt comeback
‘Kerstkaart maakt comeback in coronajaar, maar is het meer dan een opleving?’ kopte de NOS afgelopen maandag. Nou en of het meer is dan een opleving! Het versturen van kaarten en attenties is bezig aan een opmars en dat geldt ook voor de kerstkaart. Sinds het begin van de coronacrisis geeft gemiddeld 28% van de Nederlanders meer uit aan het versturen van attenties en kaarten. De laatste weken loopt dit percentage langzaam verder op. Vooral onder jongeren. Wellicht dat een Whatsapp-berichtje ook voor hen niet meer genoeg is om anderen te laten weten dat ze aan hen denken. Sinds begin december geeft namelijk zo’n 40% van de jongeren meer uit aan het versturen van online attenties, zoals een kaart. Omdat jongeren de toekomst hebben, kunnen ze daarmee een nieuwe boost aan deze branche geven die vooral leunde op gewoontegedrag van oudere consumenten.

Rob Revet, merkstrateeg bij FNDMNTL en lid expertpanel: “Voor uitgevers van kaarten is dit natuurlijk goed nieuws. Mensen die al kaarten verstuurden, kun je immers niet veel meer kaarten laten versturen in een jaar. De Greetz en Hallmarks van deze wereld kunnen wel groeien als er meer kopers komen. Die krijgen ze nu op een presenteerblaadje aangeboden. Dat is Byron Sharp verkleed als kerstman, zeg maar. Het is daarna wel belangrijk om mensen te herinneren aan andere momenten of Category Entry Points (CEPs) waarop je een kaartje of attentie kunt sturen. “
Informatie is key voor succesvolle vaccinatiecampagne
Het is nog even afwachten of de overheid een goed kerstrapport scoort dit jaar. Het vertrouwen in de kabinetsaanpak neemt af, maar dit kan mogelijk toenemen na de afkondiging van de lockdown. Veel Nederlanders vonden de coronamaatregelen namelijk nog steeds niet streng genoeg. Gaat het echter om de campagne voor de CoronaMelder, dan scoort de regering wel een onvoldoende. De groep die de app heeft gedownload blijft steken op ongeveer een derde. Daarbij neemt de intentie om de app alsnog te installeren langzaam af en dus de groep die de app uiteindelijk niet zal installeren toe.
De campagne voor de corona-app laat duidelijk zien hoe lastig het kan zijn om burgers te overtuigen. Voor de vaccinatiecampagne kan dezelfde terughoudendheid een drempel vormen. Een vrij grote groep weet namelijk nog niet of zij zich willen laten vaccineren. Dit komt vooral door angst voor bijwerkingen en onzekerheid over de veiligheid van de vaccins, puur omdat deze Nederlanders op dit moment te weinig weten over de vaccins.

WordCloud: reacties van mensen die nog niet weten of zij zich zullen laten vaccineren.
Gijs de Beus, strateeg bij Friends & Foes: “In tegenstelling tot andere onderzoeken zien we de afgelopen weken geen beweging in de hoeveelheid mensen die bereid zijn zich te laten vaccineren. De overheid zet in haar campagne in op informatievoorziening. De coronacampagnes die de aandacht trekken spreken ons juist op emoties aan. Denk aan deze Duitse campagne. Dat zou ook hier een betere strategie zijn. Zeker als je ook appelleert aan de sociale norm en (bekende) mensen die het goede voorbeeld geven: goed voorbeeld doet volgen.”