
Meer sporten, gezonder leven, stoppen met roken; de start van het nieuwe jaar is altijd hét moment waarop mensen proberen hun slechte gewoontes achter zich te laten. Na uitgebreide kerstdiners en schalen vol oliebollen zijn vooral jongeren gemotiveerd om het nieuwe jaar goed te beginnen. In de eerste week van 2021 is het aantal jongeren dat zegt meer te sporten met 10% toegenomen. Daarnaast ondernemen ze meer buitenactiviteiten zoals een strandwandeling of hardlooprondje. Nu sportscholen nog steeds dicht zijn moeten we creatief zijn en lijken jongeren hun beweging met name in de buitenlucht te zoeken. Ook zitten jongeren nog steeds meer op social (+30%). Op dit snijvlak kunnen sport- en outdoor merken jongeren via social beter bereiken en wellicht stimuleren om dit gedrag vol te houden.

Naast het alom bekende voornemen om meer te gaan bewegen, zien we ook een intellectueel voornemen onder jongeren. In de eerste week van het nieuwe jaar stijgt namelijk het aantal jongeren dat meer tijd besteedt aan het leren van nieuwe dingen. Denk aan het bespelen van een instrument of het volgen van een online opleiding. Mooie voorbeelden van hierop aansluitende platformen zijn Lynda.com (via LinkedIn) of edX waar je zelfs opleidingen kunt volgen van wereldwijd gerenommeerde kennisinstituten als Harvard of Berkeley.
Vierkante oogjes en de comeback van radio
Met alle maatregelen en daaraan gekoppelde beperkingen die het afgelopen jaar domineerden, is onze traditionele mediaconsumptie flink toegenomen. Niet alleen in het begin van de coronacrisis keken we meer tv en streamden we meer; tot op de dag van vandaag kijkt ruim een kwart van de Nederlanders meer tv dan voor de coronacrisis. Ook kijkt één op de drie Nederlanders meer on-demand en streamt maar liefst 41% meer dan een jaar eerder. Vooral non-lineair tv-kijken is daarmee flink gegroeid in populariteit. IMDb gelooft al langer in het idee van video on demand mét reclame, dus hoe lang zal dat nu nog op zich laten wachten?
Naast dat we meer zijn gaan kijken, zijn we ook meer gaan luisteren. Terwijl we minder onderweg zijn luistert (ruim) een kwart van de Nederlanders – met name jongeren – meer naar de radio dan voor de coronacrisis. Spaans wetenschappelijk onderzoek (2020)* concludeert hetzelfde: tijdens de pandemie wordt er over de hele wereld meer radio geluisterd dan voorheen. Belangrijkste reden is dat radio een belangrijke rol speelt in tijden van crisis, met name vanwege het feit dat het een universeel, simpel en zeer toegankelijk medium is. Kortom; niet alleen tv profiteert, ook radio! Het is dan ook verstandig om dit medium een waardige plek te gunnen in de mediamix.
Out-of-Home de komende tijd weer interessant

In het begin van de crisis ondernamen Nederlanders veel minder buitenactiviteiten dan voor corona. Begin april gaf zelfs nog 43% van de Nederlanders aan minder met buitenactiviteiten bezig te zijn. Nu is dat percentage afgenomen naar 31%. Er is dus een activatie opgetreden. Gezien de vaak wat trieste periode van het jaar en met Blue Monday in het verschiet helemaal zo slecht nog niet. Waar je in het begin van de crisis mensen dus het beste via hun persoonlijke beeldscherm kon bereiken, lijkt Out-of-Home weer een steeds interessantere keuze te worden. Zeker met het oog op de aankomende lente!
PS: wil je zelf in 12 minuten bijgepraat worden over hoe je jouw merk een boost kunt geven? Bekijk dan deze video van Validators-collega’s Bart Massa en Marceline Veen.
Wil je ook kosteloos toegang tot de resultaten van de Monitor Consumentengedrag? Meld je dan hier aan.
* Rodero, E. (2020). Radio: the best media in crisis. Listening habits, consumption and perception of radio listeners during confinement by COVID-19. The Information Professional, 29(3), 1-15.