
Nu we al ruim drie maanden zonder onze geliefde terrasjes en restaurants moeten doen, storten we ons massaal op het online bestellen van eten bij onze favoriete horecazaken. Dit was gedurende de tweede lockdown al langer een populaire uitgavenpost, maar stijgt nu tot ongekende hoogte.
Een derde van de mensen die aangeven geld over te houden, geeft dit uit aan het bestellen van online eten. Goed nieuws voor de horecazaken die momenteel zware tijden doorstaan. Mensen missen de gezelligheid die samen eten kan bieden, maar ook een zekere gun factor zal in de gedachte van ‘support your locals’ meespelen. Echte fans van online eten bestellen zien we vooral in de grote steden en onder hoog opgeleiden. Van deze laatste groep geeft bijna twee derde het geld dat ze overhouden vooral uit aan het online bestellen van eten. Grappig initiatief dat we tegenkwamen is de SRV-wagen van sterrenchef Wilco Berends. Hij brengt zijn culinaire ervaring zelf naar de mensen thuis in Vreeland en omstreken.

Bordspellenbranche en online boekhandels kijken terug op een topjaar
Nederlanders leken maar niet uitgespeeld te raken afgelopen jaar. Ook al blijft online entertainment het meest populair, offline entertainment bleek een gedurfde tegenstander te zijn. Aan het begin van de coronacrisis besteedde maar liefst 44% meer tijd aan offline entertainment dan voor de crisis. Nog steeds besteedt ruim een kwart van de Nederlanders hier meer tijd aan. Die ene doos Mens-erger-je-niet of Monopoly heb je na de tiende keer spelen natuurlijk wel gezien, dus moesten er nieuwe spellen gekocht worden. Eind maart gaf 37% van Nederland meer geld uit aan offline hobby’s dan voor de coronacrisis. Dit percentage is wel iets gedaald, maar ook nu nog geeft één op de vijf Nederlanders meer geld uit aan offline entertainment. Hierdoor was de bordspellenbranche duidelijk één van de ‘winnaars’ van de coronacrisis, bordspelbedrijf 999 Games groeide in 2020 met 50%.
Ook kopen we weer meer boeken, wat een boost gaf aan de online verkoop van boeken. De fysieke boekhandels kregen het zwaar door sluiting als gevolg van de maatregelen in december. Normaal is dit topmaand voor de boekenbranche. Gelukkig voor hen was daar in januari de oproep van de CPNB die mensen vroeg om de lokale boekwinkels te steunen. Daar werd ook veel gehoor aan gegeven. Vraag is wel: zullen Nederlanders vast blijven houden aan hun offline entertainment wanneer ze er weer meer op uit mogen voor hun vermaak?
Balen van de beperkte sport en recreatiemogelijkheden
Vooral jongeren (67%), hoog opgeleiden (62%) en inwoners van grote steden (58%) hebben het in toenemende mate moeilijk met de beperkte sport en recreatiemogelijkheden. Logisch, als je bedenkt dat dit normaal gesproken groepen mensen zijn die een druk bestaan vol prikkels leiden. Het wegvallen van deze mogelijkheden om een actief leven te hebben, zorgt vooral bij deze mensen voor onrust. Het is geen toeval dat deze mensen ook meer online eten zijn gaan bestellen. Alle mogelijkheden worden aangegrepen om weer een beetje van dat druk gevulde leventje terug te krijgen. Ook onder de rest van Nederland zien we een stijgende trend in het aantal mensen die het hier moeilijk mee heeft, maar toch ligt dit percentage nog een stuk lager (52%). Voor merken biedt dit een mooie kans om hier begrip voor te tonen en invulling te geven aan deze lege agenda’s.
Vaccinatiecommercial laat kans op impact liggen
Het is even afzien voor velen, maar als zoveel mogelijk mensen zich straks laten vaccineren dan zijn betere tijden in zicht. Momenteel is tweederde van de Nederlanders dat ook van plan. Een kwart twijfelt nog en dan is er ook nog bijna 10% die zich niet wil laten vaccineren. Onder de twijfelaars heerst vooral onduidelijkheid en wantrouwen omtrent het coronavaccin.

Om deze onduidelijkheid te verhelpen en de vaccinatiebereidheid te laten stijgen, heeft Rijksoverheid een vaccinatie commercial gelanceerd onder de noemer “We stropen onze mouwen op”. Het is onderdeel van een brede vaccinatiecampagne. Nu is de vraag: heeft de commercial de nodige overtuigingskracht? Validators onderzocht de emotionele en cognitieve kracht van deze commercial. Spoiler alert: er is nog veel winst te behalen!
Wil je ook toegang tot de Monitor Consumentengedrag? Meld je dan hier aan.