
De levensmiddelenbranche slaat zich als een van de besten door de coronacrisis. Sinds maart vorig jaar zijn uitgaven aan de boodschappen van één op de vijf Nederlanders voor deze categorie structureel hoger dan voorheen. Waar de eerste maanden met name 18- tot 34-jarigen en 35- tot 54-jarigen meer aan de boodschappen uitgaven – gemiddeld €50,- meer – zijn het sinds september vooral de 18- tot 34-jarigen die meer uitgeven.

Jongeren zijn normaal gesproken veel buiten de deur te vinden, maar als gevolg van de gesloten horeca en beperkte recreatiemogelijkheden is dat nu een stuk minder. De behoefte aan positieve initiatieven en vermaak is dan ook groot. Jongeren zoeken hun heil nu thuis: een feestelijke aangelegenheid wordt nu in huiselijke kring en corona-proof gevierd. Supermarkten kunnen hier met hun assortiment een relevante rol in spelen, zeker nu zij één van de weinige partijen zijn die in deze behoefte kunnen faciliteren. Een concept als Hema bij Jumbo past hier heel goed in. Door niet puur functioneel producten aan te bieden, maar hier op meer emotioneel niveau een ervaring omheen te creëren kunnen supermarkten een relevante positie innemen en een pad richting hun winkel creëren. Denk aan borrelpakketten- en hapjes, toegankelijke bier- of wijnproeverijen. Vooral met het komende lenteweer zal Nederland weer massaal parken en tuinen intrekken. Voor supermarkten is het dit jaar dus van extra belang dat het borrelassortiment op en top is.
Gezonde gezelligheid
We zijn dus hard opzoek naar ervaringen en gezellige dingen om corona-proof met onze vrienden en familie te doen. Naast het sociale aspect is er nog een ander thema dat supermarkten en FMCG-merken kunnen omarmen: gezondheid. Daarmee zal niet alleen de aandacht van de jongere generatie getrokken worden; in alle lagen van de bevolking wordt gezondheid gezien als een belangrijk thema voor merken om aandacht aan te besteden. Men heeft tijd over, is op zoek naar manieren om zichzelf te vermaken en hecht steeds meer waarde aan gezondheid. Zie hier een succesformule voor de verspakketten uit de supermarkt. Door zichzelf te positioneren als aanbieders van gezonde en gezellige ervaringen kunnen supermarkten en FMCG-merken extra relevant zijn voor consumenten in deze coronatijden.
Wil je ook kosteloos toegang tot de Monitor Consumentengedrag? Meld je dan hier aan.