
De autobranche heeft een op z’n zachtst gezegd een zwaar jaar achter de rug. Door de onzekerheid die gepaard gaat met deze coronacrisis stellen veel mensen de aanschaf van grote aankopen, zoals auto’s, uit. 12% van de Nederlanders stelt de aanschaf van een nieuwe auto als gevolg van corona momenteel uit. Er heerst de hoop dat deze uitgestelde aankopen van auto’s in 2021 ingehaald zullen worden. RAI Vereniging en brancheorganisatie BOVAG hopen dan ook op een plus van bijna 16% in 2021. Auto(ver)kopers moeten daarvoor flink aan de bak. Maar wat is daarin de beste strategie?
Als gevolg van de lockdown werken veel Nederlanders thuis, ondernemen we minder activiteiten buiten de deur en verplaatsen we ons minder van A naar B. Toch is onze eigen auto wel veruit het meest relevante vervoersmiddel om ons te verplaatsen. Niet alleen vanwege het gemak dat hij altijd beschikbaar is, ook omdat het op dit moment één van de veiligste corona-proof manieren van reizen is. De kans is aanwezig dat het OV door onze nieuwe hygiëne-mindset en afkeer van grote groepen mensen, blijvend imagoschade zal hebben opgelopen, ook post-corona. Daarentegen is de eigen auto in relevantie juist ontzettend gegroeid. Hier kan de autobranche, ook na de crisis, zeker van gaan profiteren. Geen volgepropte coupé met kuchende mensen of bibberend van de kou wachten op het perron, maar een schone hygiënische auto, helemaal voor jou alleen. Communicatie die deze voordelen benadrukt kan het gevoel van relevantie van auto’s voor consumenten nog verder laten groeien. Daarnaast vindt meer dan de helft van Nederland het van belang dat merken in hun communicatie aandacht besteden aan gezondheid. Het benadrukken van deze elementen zal dus waarschijnlijk door veel mensen op prijs worden gesteld. De relevantie van (zakelijke) leaseauto’s blijft op 4% steken. Daarin voorzien we dat automotive ook meer als mobiliteitspartner zal optreden.

Licht aan het einde van de tunnel?
Is er dus zicht op die plus 16% waar de branche op hoopt? Als we kijken naar het spaargedrag van de gemiddelde Nederlander wel. Sinds corona een jaar geleden voet op Nederlandse bodem zette, spaart de meerderheid van de Nederlanders erop los. Ook nu geeft 60% van de Nederlanders aan te sparen. Op korte termijn zullen, ondanks de beter gespekte spaarrekeningen, de gevoelens van onzekerheid de aankoop van een nieuwe auto voor velen nog in de weg staan. Maar, naarmate corona in de loop van het jaar naar de achtergrond zal treden, zijn deze spaarpotjes goed nieuws voor de autobranche. Als eenmaal de corona onzekerheid is afgenomen, zal een deel van Nederland overblijven met meer spaargeld dan ze normaal gesproken hebben, wat hen in een ideale positie brengt om grote aankopen, zoals auto’s, te doen.
Wil je ook kosteloos toegang tot de Monitor Consumentengedrag? Meld je dan hier aan.