
Waar vult de gemiddelde Nederlander zijn dagen mee? Een vraag die altijd al interessant was voor marketeers, maar in het licht van de teruglopende coronabesmettingen en de versoepelingen van de overheid, momenteel zo mogelijk nog interessanter is. Waar de consument zijn tijd aan besteedt, heeft invloed op hoe je de consument het beste kan bereiken, maar bijvoorbeeld ook op waar de consument geld aan uitgeeft.
In de Monitor Consumentengedrag zien we dat typische ‘coronabezigheden’ de laatste tijd aan het teruglopen zijn. Sinds eind maart besteden Nederlanders minder tijd aan offline en online hobby’s, het online contact onderhouden met vrienden en familie, online shoppen, het kijken van series of films en buitenactiviteiten zoals bijvoorbeeld wandelen. Aan de andere kant zien we dat men juist vaker offline contact onderhoudt met vrienden en familie, offline gaat winkelen en gaat sporten. Opvallend hierbij is dat meer jongeren deze activiteiten minstens 1x per week uitvoeren, dan 35-plussers. Van de jongeren heeft 25% 3 tot 4 keer per week offline contact met vrienden of familie, tegenover 16% gemiddeld. Tegelijkertijd stijgt het percentage mensen dat geen online contact heeft gehad met familie of vrienden. Vooral jongeren lijken dus hun gedrag aan te passen door de teruglopende besmettingen en de versoepelingen van de overheid.

Veranderingen in bezigheden vertalen zich naar veranderingen in uitgaven
Deze veranderingen in gedrag gaan zich in de loop van de tijd natuurlijk ook vertalen in veranderingen in uitgaven. We zien bijvoorbeeld al dat de uitgaven aan offline hobby’s, streamingsdiensten en telecom sinds eind maart zijn teruggelopen.
Ook geven meer jongeren geld uit aan culturele activiteiten dan mensen boven de 35 jaar. Wel blijft dit percentage al een paar weken vrij constant. De verwachting is dat deze groep verder zal stijgen wanneer verdere versoepelingen op dit gebied worden aangekondigd.
Minder online oriëntatie en verkoop huis– en/of tuinaccessoires
Voor de oriëntatie op huis en/of tuin accessoires vindt weer een switch plaats: van 18% online in week 13 naar 11% online nu. Onder jongeren zelfs van 25% naar 15% nu. Ook zoeken ze meer de combinatie van online kijken en offline oriënteren op aankopen.
Ook de categorie ‘niet van toepassing nu’ groeit iets in deze categorie, wat zou kunnen impliceren dat mensen deels al (online) de buit al binnen hebben nu het seizoen al iets verder is en Hemelvaart (van oudsher de dag om plantjes te scoren) achter ons ligt. Hetzelfde patroon zien we terug voor de aankopen in deze productcategorie. De groep die online huis en/of tuin accessoires koopt is gedaald van 22% in week 13 naar 14% nu.
Advies voor marketeers in deze branche, of met gerelateerde producten in hun portfolio: creëer een nieuw thema! Haak bijvoorbeeld aan bij de nieuw aangekondigde maatregelen in stap 3 van het openingsplan voor Nederland, waarbij je weer vier mensen thuis mag ontvangen. Een ‘haal–alles–in–huis–voor–een–gezellig–garden–dinner’-thema zouden we zeker adviseren. Of wat dacht je van een ‘EK-kijk-je-in-de-tuin–met–je-vier-beste–vrienden’-thema? Reken maar dat het urgent wordt om weer iets nieuws aan te schaffen.
Offline customer experience wordt belangrijker
Ook voor klusmateriaal en –apparatuur wordt de combinatie van online en offline populairder. Voor merken en winkels wordt het hiermee zaak om de toegevoegde waarde echt in de winkel te laten plaatsvinden. Als de klusser dan ook (weer) fysiek naar de winkel komt, dan ligt de verwachting van de klantervaring nu wel hoger dan voor de online only periode. Zorg dat je medewerkers klanten zien en bijstaan in hun zoektocht naar de perfecte tools. Laat je toegevoegde waarde zien. Doe je dat niet, dan is er de kans dat het gemak van online bestellen de volgende keer wordt verkozen boven offline customer experience.
Wil je ook kosteloos toegang tot de resultaten van de Monitor Consumentengedrag? Meld je dan hier aan.