SALE, 2+1 gratis, 50% korting…in het dagelijks leven word je veelal verleid om producten te kiezen op aanbieding. Of je nou in de supermarkt bent, op zoek bent naar nieuwe schoenen in een webshop of een reis aan het boeken bent: aanbiedingen dienen allemaal hetzelfde doel: een product of dienst verkopen. Maar hoe gevoelig zijn consumenten nog voor aanbiedingen wanneer het altijd en overal uitverkoop lijkt te zijn? En verschilt de gevoeligheid voor aanbiedingen tussen branches? Validators zocht het voor je uit door een deepdive te maken op zes branches in de Monitor Consumentengedrag.
Kunnen aanbiedingen nog verleiden tot aanschaf?
In lijn der verwachting is een groot deel van de consumenten wel te porren voor een goede aanbieding. Opvallend hierbij is het verschil tussen de branches. Als een product in de aanbieding is, kan dat voor voedingsmiddelen (70%) en persoonlijke verzorgingsproducten (60%) een reden voor de consument zijn om het te kopen. Voor een vervoersmiddel (40%) en een financieel product (31%) is een aanbieding in mindere mate belangrijk voor de consument. Dit strookt ook met een eerder Brands In Category-onderzoek (BRiC) van het Institute for Brand Analytics, waaruit blijkt dat merk in low risk categorieën, zoals wc-papier, wasmiddelen of koffiefilters veel minder relevant is. Een prijstrigger is dan een goede oplossing. Bij gelijk ogende producten gaan mensen toch vaak voor de beste deal.
Een aanbieding hoeft niet altijd een korting te zijn. Door het communiceren van een referentieprijs bij je verkoopprijs kan de verkoopprijs als een aanbieding beschouwd worden. Deze referentieprijs kan een adviesprijs zijn, een afprijzing of een concurrentenprijs.
Maar pas op met te veel aanbiedingen. Een aanbieding werkt wanneer consumenten denken een goede deal te krijgen, maar aanbiedingen kunnen ook tegen je werken wanneer consumenten denken dat lagere prijzen lagere kwaliteit betekent. Wanneer een merk langere tijd prijspromoties doorvoert, is het risico groter dat de consument niet meer gelooft een goede deal te hebben. Prijspromoties werken dus beter wanneer je deze in moderatie inzet.
Conclusie: of en welke aanbiedingen passen bij jouw merk is dus afhankelijk van in welke branche je je bevindt. De Monitor Consumentengedrag biedt hierin helder inzicht. Neem een kijkje in de Monitor Consumentengedrag of meld je gratis aan.