Ondanks lagere merkrelevantie
E-bikes zijn ongekend populair. In 2021 werden voor het eerst meer nieuwe e-bikes verkocht dan gewone fietsen, zo berichtte RTL Nieuws vorige week. Van de nieuw verkochte fietsen was 52 procent een e-bike vorig jaar, wat een jaar eerder nog zo’n 2 procent lager lag. Ook in de Monitor Consumentengedrag zien we de hang naar elektrisch fietsen terug. De e-bike was van oudsher juist vooral populair onder ouderen, maar momenteel wint het vervoersmiddel terrein onder jongeren. Monitor Consumentengedrag is een initiatief van Validators en VU Amsterdam.
Maar hoe merkbewust zijn de e-bike kopers dan? In de monitor is te zien dat mensen die als laatste vervoersmiddel een (elektrische) fiets hebben gekocht een lagere merkrelevantie hebben (29%) dan mensen die als laatste vervoersmiddel een auto hebben gekocht (40%). Daarentegen ligt de sales gevoeligheid juist hoger onder de groep die als laatste een (elektrische) fiets heeft gekocht dan onder de groep die als laatste een auto kocht (41% vs. 31%). Dat maakt dat een merk voor elektrische fietsen nu nog minder relevant is, en dan is juist sales belangrijk.
Marcel van Brenk, Partner bij EY VODW: ‘Traditioneel werden elektrische fietsen vooral verkocht aan de wat meer seniore doelgroep. Door de verschuiving naar meer jongere doelgroepen neemt het belang van het merk toe. Ondanks dat deze markt snel volwassen aan het worden is, zijn de kaarten op merkgebied zeker nog niet geschud.’
Geen jongeren een goed gevoel bij je merk
Mogelijk zit de categorie in de early life cycle. Met de groeiende populariteit van elektrische fietsen zal de categorie over tijd meer volwassen worden en zal merk een grotere rol gaan spelen. Moet de marketeer dan nu op de prijs letten om klanten te winnen of al voorsorteren op de toekomst en investeren in het merk? Om de toekomstige strijd te kunnen winnen is het verstandig om nu al te starten met het opbouwen van je merkbekendheid en merkwaarden, om later een sterkere positie in de markt te hebben. Met name jongeren vinden het een stuk belangrijker dat het merk binnen de mobiliteitsbranche hen een goed gevoel geeft. Het bouwen van een breinpositie in de toekomst is dus extreem belangrijk.
Wil je ook kosteloos toegang tot de Monitor Consumentengedrag? Meld je dan hier aan.

E-bikes zijn ongekend populair. In 2021 werden voor het eerst meer nieuwe e-bikes verkocht dan gewone fietsen, zo berichtte RTL Nieuws vorige week. Van de nieuw verkochte fietsen was 52 procent een e-bike vorig jaar, wat een jaar eerder nog zo’n 2 procent lager lag. Ook in de Monitor Consumentengedrag zien we de hang naar elektrisch fietsen terug. De e-bike was van oudsher juist vooral populair onder ouderen, maar momenteel wint het vervoersmiddel terrein onder jongeren. Monitor Consumentengedrag is een initiatief van Validators en VU Amsterdam.
Maar hoe merkbewust zijn de e-bike kopers dan? In de monitor is te zien dat mensen die als laatste vervoersmiddel een (elektrische) fiets hebben gekocht een lagere merkrelevantie hebben (29%) dan mensen die als laatste vervoersmiddel een auto hebben gekocht (40%). Daarentegen ligt de sales gevoeligheid juist hoger onder de groep die als laatste een (elektrische) fiets heeft gekocht dan onder de groep die als laatste een auto kocht (41% vs. 31%). Dat maakt dat een merk voor elektrische fietsen nu nog minder relevant is, en dan is juist sales belangrijk.
Marcel van Brenk, Partner bij EY VODW (op foto boven midden): ‘Traditioneel werden elektrische fietsen vooral verkocht aan de wat meer seniore doelgroep. Door de verschuiving naar meer jongere doelgroepen neemt het belang van het merk toe. Ondanks dat deze markt snel volwassen aan het worden is, zijn de kaarten op merkgebied zeker nog niet geschud.’
Geen jongeren een goed gevoel bij je merk
Mogelijk zit de categorie in de early life cycle. Met de groeiende populariteit van elektrische fietsen zal de categorie over tijd meer volwassen worden en zal merk een grotere rol gaan spelen. Moet de marketeer dan nu op de prijs letten om klanten te winnen of al voorsorteren op de toekomst en investeren in het merk? Om de toekomstige strijd te kunnen winnen is het verstandig om nu al te starten met het opbouwen van je merkbekendheid en merkwaarden, om later een sterkere positie in de markt te hebben. Met name jongeren vinden het een stuk belangrijker dat het merk binnen de mobiliteitsbranche hen een goed gevoel geeft. Het bouwen van een breinpositie in de toekomst is dus extreem belangrijk.
Wil je ook kosteloos toegang tot de Monitor Consumentengedrag? Meld je dan hier aan.