Waren het goede voornemens of toch een schuldgevoel na de Kerst? Wat de reden ook moge zijn, Nederland kwam in beweging in het staartje van het oude jaar. Meer Nederlanders gingen sporten en actief naar buiten. Tegelijkertijd bleven we – ondanks de zorgen om energieprijzen en hogere uitgaven in het algemeen – en masse uit eten gaan. Dit blijkt uit de Monitor Consumentengedrag, een initiatief van Validators en VU Amsterdam.

We begonnen het jaar actief: 41% van de Nederlanders verruilde de glitterjurk en kersttrui voor een sportieve outfit om een tot twee keer per week te sporten (week 50 31%). En ook het aantal mensen dat drie tot vier keer per week sport steeg van 11% (week 50) naar 16% (week 52). Voor buitenactiviteiten zoals een wandeling in de natuur geldt dat de groep die dat nooit doet, kleiner was dan voorheen: van 31% in week 50 naar 22% in week 52.

Goede voornemens
Wellicht waren de goede voornemens een aanjager voor het sportieve gedrag. Meer bewegen is namelijk het meest genoemde goede voornemen voor 2023 (41%), samen met de wens om ‘meer tijd voor jezelf’ te hebben (41%). Gezonder eten en drinken en minder geld uitgeven delen de tweede plaats (37%). Tot slot zegt 12% te willen stoppen met roken.

Daan Muntinga, strategy director bij Mensch: ‘Dat er een gapend gat ligt tussen intenties en gedrag, daar weet iedereen die elke 1 januari weer ergens mee start (of stopt) alles van. Beginnen is één ding, maar hoe hou je het vol? Hoe blíjf je van de sigaretten af; hoe zorg je dat het niet bij een paar keer op de hometrainer blijft? Veel van ons kunnen wel wat hulp gebruiken bij het volhouden van onze goede voornemens. Merken die dat geloofwaardig kunnen doen, doen er goed aan ons daarbij te ondersteunen in woord en daad.’

Een goed voorbeeld van een merk dat nu momentum pakt met een passende nieuwe merkcampagne is Holland & Barrett. Onder de noemer ‘Leef met de kracht van de natuur’, wil het merk mensen bewust maken van het belang van buiten zijn en de levenskracht die de natuur geeft. Vervolgens wordt diezelfde natuurkracht weer gekoppeld aan verschillende productgroepen.

Restaurants zelden zo druk bezocht
Naast of na het bewegen, zijn we toch ook veel in de horeca te vinden. 38% van de Nederlanders heeft de laatste twee weken geld uitgegeven aan restaurantbezoek en take-away. Jongeren (18-34 jaar) eten het vaakst buiten de deur: 50% bezocht een restaurant of haalde een maaltijd. Ook de horeca merkt dat mensen weer regelmatig uitgaan. Eerder deze week berichtte nu.nl dat de inkomsten van de horeca weer terug zijn op het niveau van voor corona. Wel zijn de kosten erg toegenomen door hogere energie- en inkoopprijzen en personeelstekorten.

Marcel van Brenk, Partner EY VODW: ‘Als je naar echt grote steden kijkt als New York of Londen, dan zie je dat er maar weinig thuis gekookt wordt. Veel mensen hebben niet eens een keuken, ook gezien de hoge vierkante meter prijs. In de Financial Times verscheen ondanks een artikel waaruit bleek dat mensen meer geld uitgaven aan uit eten gaan dan aan boodschappen. Dat we massaal uit eten blijven gaan noemden we eerder dansen op de vulkaan, maar het kan ook heel goed een nieuwe tendens worden in Nederland.’

Iedere roerige economische situatie is weer een challenge op de status quo. Ondernemers in horeca werden tijdens corona beproefd op inventiviteit en creativiteit. Er ontstonden nieuwe vormen van bestellen en bezorgen, er kwam high end fastfood, restaurants en toeleveranciers werden partners in business. Ook nu alles weer business as usual wordt, zie je nieuw gedrag ontstaan. Wie uit eten wil in een goed restaurant in de randstad, moet weken van tevoren reserveren. Veelal nog met tijdslot, een gewoonte overgebleven van de coronaperiode. Spontane etentjes worden daarmee een zeldzaam geluksmoment.

Slimme ondernemers houden hun gasten langer binnen door de mensen die het laatste tijdslot benutten, ook de mogelijkheid tot een drankje en dansje aan te bieden. Zodra laatste toetjes verorberd zijn, worden tafels vakkundig weg getild en warmt de dj alvast op met wat happy tunes. De strikte scheiding van café, restaurant en discotheek vervaagt en maakt ruimte voor meer hybride vormen van horeca.

We zijn benieuwd hoe het enthousiaste restaurantbezoek zich voort zal zetten, aangezien veel mensen aangeven gezonder te willen eten en drinken en minder geld uit te geven. We houden je op de hoogte in de komende edities van de Monitor Consumentengedrag.

Wil je ook kosteloos toegang tot de Monitor Consumentengedrag? Meld je dan hier aan.