CASE: Four Roses
Door aanpassingen 22% meer merk recall
Enige tijd geleden startte Pernod met een buitenreclame campagne voor Four Roses. Doel van de campagne was het introduceren van een nieuwe whiskey variant, namelijk Single Barrel. Four Roses maakte daarbij gebruik van de slogan “There’s a new rose in town”. Wij kregen de opdracht om de effectiviteit en opvallendheid van de buitenreclame te onderzoeken en te verbeteren.
Onze aanpak
Om een uiting als deze te testen werkt Validators vanuit de filosofie dat kennis van aandacht, boodschap en merk essentieel is voor het maken van een succesvolle buitenreclame. Bij de Four Roses uiting is gebruik gemaakt van een combinatie van eyetracking onderzoek en een online vragenlijst om de effectverschillen tussen advertenties inzichtelijk te maken.
Het eyetracking onderzoek werd uitgevoerd in onze wekelijkse caroussel onder 25 respondenten. Daarnaast stelden we vragen over boodschap en merk in een online vragenlijst onder 100 respondenten. Deze resultaten werden in de rapportage samengevoegd. Met deze aanpak kreeg Pernod snel inzicht in de ‘5 seconden’ score van de Four Roses uiting.
De uiting vóór het onderzoek De mock-up gemaakt door Validators
Het resultaat
Het resultaat van onze mock-up van de Four Roses uiting was verbluffend. De mock-up versie zorgde voor 50% meer effectiviteit. Tevens waren er sterke verbeteringen zichtbaar op de merkimpact.
Bij de mock-up ging de merk recall met maar liefst 22% omhoog. Dit komt door een duidelijke verbetering van de zichtbaarheid van het merk in de eerste 2 en 5 seconden van het mediacontact.
Deze verbetering van de merk impact zorgde voor een duidelijk lagere concurrentie verwarring. De reden hiervoor is het laten terugkomen van het beeldmerk van Four Roses. Daarnaast is de tekst beter leesbaar gemaakt en verder is de uiting weinig veranderd.

