Validators biedt cruciale input om optimaal portfolio voor Lucozade (Suntory) in Trinidad & Tobago te bepalen.

Validators heeft zeer recent (april 2024) een uitgebreid portfolio-onderzoek voor Suntory (het moederbedrijf van Lucozade, Schweppes, Orangina, etc.) uitgevoerd in Trinidad & Tobago. Het doel was tweeledig: 1) inzicht verkrijgen in welke nieuwe Lucozade smaken het grootste potentieel hebben in de markt én 2) het identificeren van de ideale totale portefeuillesamenstelling. Met zeven bestaande en zes mogelijke nieuwe smaken waren er ontelbare combinaties mogelijk. Het was naast de introductie van nieuwe varianten namelijk ook mogelijk om bestaande varianten te verwijderen uit het portfolio. Gelukkig konden wij met behulp van de TURF- en HAC-analyse alle combinaties analyseren en sorteren. Hierdoor was het mogelijk om één helder advies te presenteren aan Suntory.

De HAC-analyse toonde aan dat er zes verschillende smaakcategorieën bestaan, waarbinnen er grote overlap is van gebruikers. Denk aan categorieën als ‘exotic’ en ‘fruity flavours’. In de zes categorieën zijn bovendien voldoende unieke gebruikers. In andere woorden: iedere smaakcategorie spreekt weer nieuwe/andere mensen aan. Daarom adviseerden wij minimaal één smaak per categorie in het portfolio te hanteren. De TURF-analyse bood vervolgens inzicht in welke smaken, binnen iedere categorie, tot de hoogste penetratie en volume van het merk leiden. Met behulp van beide analyses kon een duidelijk en simpel advies worden geformuleerd voor het optimale portfolio.

Op basis van ons onderzoek koos Suntory ervoor om twee smaken te ‘delisten’, omdat die weinig toevoegen aan de volume en penetratie van het merk Lucozade. Daarnaast is er besloten om volgend jaar een nieuwe smaak te lanceren. Deze smaak bevindt zich in een bijzonder succesvolle smaakcategorie waar ruimte is voor een extra nieuwe smaak. Wij verwachten door de nieuwe smaak een significant additioneel volume en penetratie. Welke smaak dit kunnen wij helaas nog niet verklappen.

Onze samenwerking met Suntory is niet nieuw. Al ruim vier jaar voeren we tweemaal per jaar onderzoek uit in Trinidad & Tobago. En dit is slechts één van de 35 landen waar Validators voor Suntory actief is. Deze continuïteit hielp ook bij dit onderzoek. We konden namelijk ook de ontwikkeling van de smaakvarianten over de afgelopen vier jaar bekijken en meenemen in het advies. Celeste Miller, Consumer Insight Specialist bij Suntory, deelde haar enthousiasme over de samenwerking en het resultaat: “Dankzij de heldere inzichten en het gestructureerde verhaal was het voor ons eenvoudig om te weten hoe ons toekomstige portfolio eruit moet komen te zien; welke smaken moeten we binnenkort lanceren en welke moeten we uit het assortiment verwijderen. We zijn dan ook heel blij dat Validators ons ook hierbij kon helpen.”.

Wat is de TURF-analyse?
TURF-analyse, wat staat voor “Total Unduplicated Reach and Frequency”. Dit is een krachtige analytische techniek die bijzonder nuttig is voor portfolio-optimalisatie. Het helpt bedrijven te begrijpen hoe een combinatie van producten of varianten het breedste publiek kan bereiken zonder overbodige overlap. Met andere woorden, het identificeert de mix van producten die samen de grootste unieke marktdekking bieden.

Als je meerdere smaken hebt die vergelijkbaar zijn, kunnen ze dezelfde klant aanspreken, wat leidt tot kannibalisatie. De TURF-analyse zoekt naar de set smaken die samenwerken om verschillende klantsegmenten te dekken, waardoor de algehele effectiviteit van het portfolio wordt gemaximaliseerd.

Wat is de HAC-analyse?
De Hierarchical Ascending Classification (HAC)-analyse is een geavanceerde statistische methode die wordt gebruikt om objecten te groeperen op basis van hun kenmerken. In de context van portfolio-bepaling, zoals bij het onderzoek voor Suntory, stelt een HAC-analyse ons in staat om verschillende smaken in categorieën te organiseren. Dit gebeurd op basis van overlappende voorkeuren van de consument. Zo kunnen we ervoor zorgen dat alle verschillende smaakvoorkeuren (zes in totaal) tenminste één keer wordt vertegenwoordigd in het portfolio. Want daarmee bereik je dan de meeste mensen met de minste overlap.

Meer weten?
Neem contact op met:

Peter Meijer
Business Manager
06 49 64 23 12
Peter.Meijer@validators.nl