CASE: TUI
Hoe de ‘pratende’ vragenlijst TUI helpt de rondreismarkt te veroveren
TUI is bij een groot publiek bekend om haar volledig verzorgde vakanties naar zonnige oorden. Maar Nederlands’ grootste reisorganisatie verzorgt een breed scala aan soorten vakantie, waaronder ook rondreizen in groepsverband of individueel. Om de overweging van TUI in de categorie rondreizen te vergroten, heeft Validators een behoefteonderzoek uitgevoerd naar de drijfveren en barrières binnen deze categorie.
Innovatieve aanpak
Om de positie van TUI te versterken binnen de categorie rondreizen, is het essentieel om eerst de juiste Category Entry Points (CEPs) vast te stellen. TUI had een strakke planning en de voorkeur aan een pragmatische en kosteneffectieve aanpak voor kwalitatief en kwantitatief onderzoek. De StoryFlow methode van Validators sluit hier perfect bij aan.
StoryFlow faciliteert een inhoudelijk gesprek tussen respondent en onze online gesprekspartner. Denk hierbij aan een intelligente chat-bot. Door iemand te vragen om ervaringen in te spreken, zijn antwoorden een stuk intuïtiever en uitgebreider dan wanneer deze worden uitgetypt. Naast inzichten in de bewuste (systeem 2) reactie, wordt hiermee inzicht verkregen in de meer emotionele (systeem 1) respons.
Na het afnemen van de online interviews wordt de audio direct omgezet naar tekst. Hierdoor is het meteen klaar voor analyse. Ons in-house ontwikkelde A.I.-systeem zorgt voor extra diepgang in deze analyses. Zo wordt het sentiment dat hoort bij de antwoorden inzichtelijk. Dit toont aan in welke mate een positief, negatief of neutraal sentiment wordt opgeroepen.
Door middel van het inspreken van verhalen komt het begrip tot leven
De antwoorden die via StoryFlow werden verzameld, waren vele malen ‘rijker’ dan getypte antwoorden. Zo boden ze TUI veel meer inzicht en duiding, dan korte schriftelijke reacties.



Roelof Smallenburg, Consumer Insights Manager Benelux bij TUI:
‘StoryFlow is een enorm waardevolle toevoeging op kwantitatief onderzoek gebleken. Echt interessant om te zien dat mensen veel opener en vrijer over een onderwerp praten dan schrijven. Dit heeft ons veel waardevolle inzichten opgeleverd die echt een flinke stap verder gaan dan open vragen in een vragenlijst’.
Sentimentanalyse: drempels en deal-breakers
Wat voegt de sentimentanalyse van Validators hieraan toe? Allereerst is het goed om te weten dat respondenten vooral positieve ervaringen delen (55%). Het gaat immers over vakanties. Negatieve ervaringen (8%) worden middels een sentimentanalyse door Validators onderverdeeld in twee groepen: zeer negatief (‘deal-breakers’) en gematigd negatief (‘drempels’). De kans dat je een consument kan enthousiasmeren voor een georganiseerde rondreis is nihil wanneer hij of zij zeer negatief is. Daarentegen is er ook een groep die één of meer drempels ervaart. En drempels kan je wegnemen. Zo geven juist die gematigd negatieve antwoorden relevante haakjes om het aanbod van TUI te verbeteren.
Pragmatische uitkomsten
De uitkomsten geven TUI pragmatische haakjes om haar positie in het hoofd van de reiziger verder te versterken. Dit leidt tot groei, in zowel het mentale als het werkelijke marktaandeel.
Roelof Smallenburg (TUI): “Met deze aanpak slaan we twee vliegen in één klap. Enerzijds verkrijgen we de rijke output van de kwalitatieve StoryFlow tool. En anderzijds vergaren we kwantitatieve output vanuit het CEP-gedeelte; dit leert ons waar de grootste behoeftes liggen, en waar de haakjes zitten om op in te spelen. Deze combinatie van kwanti en kwali is ideaal. De inzichten hebben ons een duidelijke richting geboden voor vervolgstappen.
Benieuwd naar de mogelijkheden van StoryFlow?
StoryFlow stelt je in staat om op kostenefficiënte wijze diepgaande, kwalitatieve, inzichten te verkrijgen. Tegelijkertijd is de data gevalideerd onder een robuuste steekproef. Hiermee verrijken wij creatietesten, campagne evaluaties en merkonderzoek. Neem gerust contact met ons op.
