Een Shopper Decision Tree op basis van (onbewust) consumentengedrag

Voor succesvol categorie-management is het essentieel om het aankoopgedrag van shoppers zo goed mogelijk in kaart te brengen. Een belangrijk onderdeel hiervan is het beslissingsproces. Het merendeel van de processen die consumenten uitvoeren voor het schap worden gestuurd door het onderbewuste. Mede hierom adviseren wij een Consumer of Shopper Decision Tree niet kwalitatief in kaart te brengen maar op basis van het daadwerkelijk gedrag van consumenten vorm te geven.

De basis voor jouw shopperstrategie
De Shopper Decision Tree (SDT) is een weerspiegeling van het beslissingsproces van shoppers binnen de categorie. Het vormt het solide fundament voor jouw shopperstrategie, met als doel het verhogen van je omzet. De SDT helpt je bij het bepalen van een schapindeling die aansluit bij de behoefte van de consument. Je weet inmiddels welke karakteristieken belangrijk zijn voor consumenten en dus prominent naar voren moeten komen in het schap. Dit biedt kansen om het schap efficiënter in te delen en beter aan te laten sluiten op de (onbewuste) wensen van de shopper. Schapindeling is slechts één van de vele praktische toepassingen van de SDT. Ook voor het optimaliseren van productcommunicatie biedt de SDT belangrijke inzichten

Validators brengt de Shopper Decision Tree van jouw categorie in kaart middels een combinatie van methoden waaronder een unieke online Shopper Decision Tree opzet en Eyetracking. De output helpt jou het gedrag van consumenten te begrijpen en biedt input om beter in te spelen op dit gedrag.

Wil je weten hoe consumenten shoppen binnen jouw categorie?
Neem contact op met Bart.

Bart Massa

Bart Massa

Managing Director