Eyetracking
Als retailer wil je weten hoe consumenten navigeren in je winkel. Wat ze zien in het schap. Als marketeer wil je terugzien hoe consumenten naar je uitingen kijken, en of dit lang genoeg is om uiteindelijk terug te spelen in een koopsituatie. Eyetracking is de methode bij uitstek om het onbewuste gedrag van mensen in kaart te brengen. Met deze techniek wordt op een impliciete manier gemeten wat consumenten zien en welke handelingen zij uitvoeren. In een natuurgetrouwe omgeving.
Eyetracking brengt het onbewuste gedrag in kaart
Eyetracking voorziet in data die je met (traditioneel) expliciet uitvragen van gedrag niet zuiver binnen krijgt. Hoe bewegen mensen zich door openbare ruimtes en waar kijkt men naar? Dit is onmogelijk te achteraf te achterhalen met een online vragenlijst of kwalitatieve sessie. Het zijn immers onbewuste processen die hier een rol spelen. Navigeren gaat veelal automatisch. Dit geldt ook voor het opnemen van communicatie en informatie.
Met eyetracking achterhaal je bijvoorbeeld de route van mensen in openbare ruimte of winkel. Of je achterhaalt welke communicatie-uitingen ze hebben gezien en opgeslagen. Achteraf kunnen ze het zelf immers niet meer in detail terughalen. Validators vertaalt alle data naar advies, zodat we samen aan de slag kunnen met concrete verbeteringen.
De mogelijkheden voor toepassing van Eyetracking zijn zeer divers:
- Kijkgedrag en shopgedrag in supermarkten/winkels
- Gedrag tijdens evenementen
- Perceptie en kijkgedrag in folders
- Navigatie en gedrag in openbare ruimtes
- Monitoren van veiligheidsvoorschriften (procesanalyse)
- Iedere (professionele) handeling waarbij het kijkgedrag een belangrijke rol speelt
Gouden combinatie: kwalitatief onderzoek en eyetracking
Door de combinatie van eyetracking met kwalitatieve interviews wordt naast het onbewuste gedrag ook de bewuste beïnvloeding in kaart gebracht. Met de analyse achterhalen we op welke manier het onbewuste gedrag van consumenten de keuzes die ze maken beïnvloedt.
Ben je geïnteresseerd?
Neem dan contact op met Bart.

