Selecteer een pagina

Een stevig fundament onder je marketing beslissingen

Ons BEST Creation Framework is gebaseerd op literatuuronderzoek naar de effectiviteit van advertenties. Dertig boeken spitten we door om te komen tot een framework op basis van ontwikkelingen in neuro- en behavioral science. Het Framework beslaat vier kerneigenschappen van een effectieve uiting, namelijk Breakthrough, Engage, Stick en Trigger. Hier lees je precies waarom we deze elementen we belangrijk vinden voor het testen van jouw uiting.

Breakthrough
We weten dat attentie en betrokkenheid alléén niet afdoende is om consumenten aan te zetten tot actie. Mensen maken hun beslissingen veelal onbewust (95%). Daniel Kahneman onderschrijft dit door te stellen dat in onze hersenen (Systeem 1) emotionele merkassociaties gemaakt worden die zijn opgebouwd door onder meer marketingactiviteiten van merken.

Consumenten moeten geprikkeld worden door je uiting. Dat is een voorwaarde voor effectiviteit. In de drukke mediastroom die mensen dagelijks te verwerken krijgen is het belangrijk om door de clutter heen te breken. Dat is wat we noemen Breakthrough.

Engagement
Als dat gelukt is, zal een ideale uiting een emotionele response losmaken bij de ontvanger, een snaar weten te raken. Het is een belangrijke factor in het creëren van Engagement. Validators meet bewuste en onbewuste perceptie van communicatie, waardoor je heel nauwkeurig weet wat de emotionele waardering is van audiovisuele commercials alsmede het kijkgedrag op statische/grafische uitingen.

Stick
In de Stick-component gaat het om wat er in het geheugen achter blijft na het zien van de commercial, om er vervolgens weer uit te komen op het moment van aankoop. De link tussen de advertentie, merk en boodschap is cruciaal. Daarbij komt dat consumenten door de jaren heen ook meer onbewuste associaties op met je merk opbouwen. Deze worden juist vaak op een onverwacht moment opgeroepen. Ook deze onbewuste triggers brengen we in kaart.

Trigger
In de laatste voorwaarde in het framework is het geven van een Trigger. Het is van groot belang om te kijken of je uiting aanzet tot actie. Nu kun je met je uiting aansturen op gedrag op de korte termijn, zoals het opzoeken van informatie, winkelbezoek of productaankoop. Maar natuurlijk is het noodzakelijk om ook een bijdrage te leveren aan gedrag op de lange termijn. Dit doe je door brand building, ofwel het opbouwen van een positief gevoel ten opzichte van een merk.