Media Industry Bias
Een van de thema’s die op dit moment razend interessant en relevant zijn in marketingland, is de Media Industry Bias. In 2021 werd het fenomeen gesignaleerd door Bart Massa, en sindsdien sterk onderwerp voor een gezonde discussie.
Media Industry Bias verwijst naar het gegeven dat iemand die in de media-industrie werkt op een andere wijze naar marketing en reclame kijkt dan een doorsnee consument. De Media Industry Bias ontstaat door een verkeerde interpretatie van het denkpatroon van consumenten. Waar een marketeer de hele dag druk is met merken, is dat voor de doorsnee consument compleet anders. Consumenten hebben een hectisch leven. Zij zijn druk met werk, hobby’s, huishouden en vrienden. Het is voor hen dan ook absoluut geen prioriteit om bezig te zijn met reclame of merken. Dat het bestaat is een gegeven. Het is alleen de kunst om er goed mee om te gaan. Validators geeft daarbij graag de handvatten.
Zo ook in deze leerzame podcast, geheel toegespitst op het thema.
De Leukste Podcast over Marketing (Psychologie) #02 “Media Industry Bias”
Met: Judith Meinders, Christ Coolen en onze eigen Jelmer Wit.
Artikelen over Media Industry Bias
Een must read
Media Industry Bias zorgt ervoor dat Barbie reclame maakt voor T-Mobile en EasyToys
“99.9% of the time people do not give a sh*t about your brand” aldus Adam Ferrier, oprichter en consumentenpsycholoog van het Australische bureau Thinkerbell. Want waar wij ‘vakidioten’ een groot deel van onze dag bezig zijn met één of meerdere merken, is de...
Is de no-logo campagne van Besured nou een B’tje geslaagd?
Is het wel zo verstandig om (een gedeelte van) je campagnebudget te besteden aan een uiting zonder merklogo? Deze vraag houdt ons bij marktonderzoekbureau Validators al bezig sinds de lancering van de B’tje campagne van Besured. Want alhoewel de no-logo uiting veel...
Say cheese(burger); kan McDonald’s een glimlach als brand asset claimen?
Hoewel de campagne in Nederland niet op tv voorbijkomt, applaudisseerde heel Marketingland twee weken geleden voor de nieuwste internationale campagne van McDonald’s. En dat terwijl deze duidelijk breekt met breed gedragen conventies uit het vak: zo is er geen product...
Column Bart: ‘The only people who care about advertising are the people who work in advertising’
‘The only people who care about advertising are the people who work in advertising’ Aldus George Parker in Confessions of a Mad Man. Stel je voor, je bent marketeer. Wekenlang heb je je uitgesloofd om dé campagne van het jaar neer te zetten. Dag en nacht heeft dit je...
Wil je eens verder praten over (jouw) Media Industry Bias?
Neem gerust contact op met Jelmer.
Jelmer Wit
Client Consultant
020 716 3775
Jelmer.Wit@validators.nl