NIEUWS
Je marktaandeel laten groeien doe je zo!
Consumenten denken niet in merken, maar in behoeftes. Zodra ze behoefte hebben aan een product of dienst, is het belangrijk dat jouw merk boven komt drijven in hun brein. Dit wordt ook wel mental availability genoemd. In ons vorige blog werd al duidelijk dat Category...
Merkgroei door Category Entry Points? Ja, dat kan!
“99.99% of the time people do not give a shit about your brand.” Niet erg subtiel, maar de uitspraak van Adam Ferrier laat wél zien dat het laten groeien van je merk niet gemakkelijk is. Consumenten worden dagelijks aan wel 377 reclames blootgesteld[1]. Het is de taak...
Blog Marceline: 4 must-do’s op weg naar merkgroei
’99.9% of the time, people don’t give a shit about your brand’, zo luidt de bekende uitspraak van Adam Ferrier. Des te belangrijker om te weten hoe je ervoor zorgt dat jouw merk top of mind is in die korte periode dat een consument een merk wél belangrijk vindt. In...
Column Bart: ‘The only people who care about advertising are the people who work in advertising’
‘The only people who care about advertising are the people who work in advertising’ Aldus George Parker in Confessions of a Mad Man. Stel je voor, je bent marketeer. Wekenlang heb je je uitgesloofd om dé campagne van het jaar neer te zetten. Dag en nacht heeft dit je...
Vacature: Insights Consultant (medior)
Onderzoek en data zijn helemaal je ding. Je bent een gedreven researcher die alles in het werk stelt om voor onze klanten antwoorden op hun business-vragen te vinden. Je bedenkt slimme onderzoeksopzetten, analyseert, schrijft aanbevelingen en geeft overtuigend en...
Ben jij onze nieuwe Junior Insights consultant?
Je houdt van klantcontact en zet alles op alles om voor onze klanten antwoorden op hun business-vragen te vinden. Je bedenkt slimme onderzoeksopzetten, analyseert, schrijft aanbevelingen en geeft overtuigend en strategisch advies. En passant schud je nog even een...
16 juni op #NMD22: Claiming Pole Position: jouw merk vooraan in het consumentenbrein!
In de aanloop naar NIMA Marketing Day stelde Marketing Tribune Jelmer Wit en Bart Massa een aantal kennismakingsvragen. De antwoorden vind je natuurlijk ook hieronder: 1 Wat is jullie persoonlijke motivatie om te spreken tijdens Nima Marketing Day?Massa: ‘Het...
Consumenten dansen op de vulkaan
Hoewel het consumentenvertrouwen de afgelopen maand daalde tot het laagste niveau ooit, geven we weer steeds meer geld uit aan ervaringen die ons in de afgelopen twee jaar zijn ontzegd. Na jaren van beperkingen is de behoefte aan o.a. lekker uit eten gaan, culturele...
16 juni op #NMD22: ‘Vergroot je mentale marktaandeel met branded content en adverteren’
Product owner Brand bij Validators Marceline Veen en promovendus VU/Validators Noud Schartman spreken samen tijdens Nima Marketing Day 2022. MarketingTribune interviewde ze voor een korte kennismaking. 1 Wat is jullie persoonlijke motivatie om te spreken...
Stagiair gezocht: Maak jij graag het verschil in ons marketing en reclame-effectonderzoek?
Dan ben jij de stagiair die we zoeken. Start: per direct Prima stagevergoeding Flexibele werktijden Onderdeel zijn van een jong en gezellig team Beschikking tot in-house expertise op het gebied van merkgroei Duur van de stage afhankelijk van aantal beschikbare uren...
Validators zoekt Research coördinator (Fulltime)
Ben je een ster in het schakelen tussen meerdere taken, is projectmanagement echt je ding en ben je op zoek naar een fulltimebaan? Zoek dan niet verder, Validators heeft de perfecte baan voor jou! We zijn een jong, innovatief bureau dat gespecialiseerd is in...
Netflix verliest abonnees; uitgaven streamingdiensten nemen toe
Als je aan streamingdiensten denkt, is het wel bekende platform Netflix niet altijd meer het eerste waaraan je zult denken. Nieuwe streamingplatforms schieten als paddenstoelen uit de grond. Als gevolg van de moordende concurrentie met platforms als Videoland en...
Krimpflatie als antwoord op stijgende prijsgevoeligheid onder consumenten
De situatie in Oekraïne, inflatie, hogere gasprijzen…het zijn allemaal redenen om steeds beter op de euro’s in onze portemonnee te letten. De Monitor Consumentengedrag laat zien dat de focus van de consument dan ook meer op prijs komt te liggen, en dat het merk steeds...
10 mei: Noud Schartman spreekt op Branded Content Event
Zo vergroot je het mentaal marktaandeel van jouw merk met Branded Content Mentaal marktaandeel is een hot topic. Bijna iedereen kent het concept, maar niet iedereen weet het nog concreet toe te passen. In deze sessie laten we zien waarom mentaal marktaandeel...
Angst voor financieel zwaar weer zet door in reisbranche
In ons vorige blog haakten we al aan op het afnemende vertrouwen van consumenten in de economie sinds de oorlog in Oekraïne (NOS, 2022). Een branche die hier ook zeker haar hart voor vasthoudt is de reiswereld. Mensen hebben toch angst voor naderend financieel zwaar...
Corona maakt plaats voor nieuwe onzekerheden in consumentengedrag
Consumenten hebben sinds de oorlog in Oekraïne steeds minder vertrouwen in de economie (NOS, 2022). De koopbereidheid blijkt zelfs te zijn gedaald tot het laagste niveau, blijkt uit cijfers van het CBS. Toch zijn de daadwerkelijke uitgaven nog niet gedaald en dat zien...
‘Psst ik heb transfertje gemaakt’: de voor- en nadelen van bekende personen als merkvertegenwoordiger
Door: Jelmer Wit en Sabien van der Sluis Kan jij de personen op de afbeelding aan het juiste merk linken? Waarschijnlijk kom je best een eind! Uit onderzoek blijkt namelijk dat het gebruik van bekende personen als Distinctive Brand Assets zeer effectief is. De kans is...
Bouwen aan sterke merkpositie voor elektrische fietsen
Ondanks lagere merkrelevantie E-bikes zijn ongekend populair. In 2021 werden voor het eerst meer nieuwe e-bikes verkocht dan gewone fietsen, zo berichtte RTL Nieuws vorige week. Van de nieuw verkochte fietsen was 52 procent een e-bike vorig jaar, wat een jaar eerder...
We mogen er weer op uit, en dat zie je terug in de uitgaven
Nederland is weer van het slot en wederom leidt dit tot verschuivingen in het uitgavenpatroon van consumenten. Ook buiten de versoepeling gerelateerde productcategorieën zijn veranderingen in consumentengedrag te zien. Deze week zoomen we in op de opkomst van...
Marketeer, wees niet bang om kleur te bekennen
Door: Jelmer Wit en Sabien van der Sluis ‘Hoe haal ik het maximale uit mijn marketingbudget?’ Dit is de vraag die menig marketeer zichzelf vaak stelt. In deze blogreeks helpt Validators je een stukje op weg. In de vorige editie lieten we met behulp van een case rondom...
Stage neuropsychologie
Validators biedt een onderzoeksstage aan op het gebied van neuromarketing en reclame-effectonderzoek (minimaal 4 maanden) Start: per direct Prima stagevergoeding Flexibele werktijden Onderdeel zijn van een jong en gezellig team Beschikking tot in-house expertise op...
Consistentie is gratis, inconsistentie kost je tot 23% omzet
Foto credits: PostNL ‘Hoe verover ik dat felbegeerde plekje in het brein van de consument?’ Dit is de vraag die menig marketeer zichzelf vaak stelt. Niet geheel onterecht overigens, want de praktijk leert dat deze uitdaging enkel is weggelegd voor bedrijven met een...
Gezocht: stagiair campagneonderzoek
Wat is een goede marketingcampagne? En welke factoren beïnvloeden de effectiviteit ervan het sterkst, tegen welke investering? Validators zoekt een stagiair die deze vragen wil beantwoorden. Om dit te kunnen doen ontwikkel je een (wetenschappelijk) model dat...
Validators maakt dubbelslag met behalen van ISO 20252 en ISO 27001
Voor de uitvoering van communicatieonderzoek en de ontwikkeling van innovatieve tools heeft Validators strenge kwaliteitseisen. De beveiliging van klantdata, eigen data en informatiestromen is hierbij topprioriteit. Om deze te kunnen borgen heeft het bureau diverse...
Nieuwe whitepaper The science behind EyeCoding
Met onze in house ontwikkelde EyeCoding techniek meet je impliciet wat het effect is van het (kort) tonen van je creatie. In het dagelijks leven hebben consumenten vaak slechts twee seconden om je uiting in zich op te nemen. Door kijkgedrag te achterhalen en te testen...
Vacature Business Developer SaaS
Vanwege de snelle groei van onze organisatie zoeken wij iemand met 1-5 jaar werkervaring met de ambitie om nieuwe markten te ontginnen en vervolgens te veroveren met onze unieke software. Validators is op zoek naar een commercieel talent met minimaal HBO-achtergrond....
Webinar 15 februari: hoe gebrek aan branding je campagne om zeep kan helpen
99,9% van de tijd zijn consumenten niet bezig met je merk. Hoe verover je dan toch dat felbegeerde plekje in het consumentenbrein? BN'ers, slogans en merklogo’s helpen je daarbij, maar hoe zet je ze in? Je hoort het op 15 februari tijdens het gratis webinar van...
Audio als perfecte aanjager voor merkgroei
Zo lanceer je een audio asset in de praktijk Door TAMBR en Validators Al sinds de uitvinding van de kerkklok proberen merken hun hun boodschap te ondersteunen met geluid. Toch weten we pas sinds kort hoe dit precies werkt. In haar boek Building Distinctive Brand...
2021 bracht verschuivingen in medialandschap en afname van belang communicatie over corona
Deze week blikken we terug op een roerig jaar op het gebied van consumentengedrag. In 2021 bracht de Monitor Consumentengedrag interessante verschuivingen in het mediagebruik aan het licht. Gezondheid, duurzaamheid en corona bleven belangrijkste thema’s voor...
Ben jij onze nieuwe MarCom stagiair?
Validators is een innovatief onderzoeksbureau in Amsterdam. Dagelijks voorzien we bedrijven en organisaties van insights over hun merk, campagne of creatie. We werken met en voor A-merken, en laten ze zien hoe ze als merk kunnen groeien. In februari hebben we plaats...
Experiment: 19% positievere emotie door muziek in commercial
Muziek speelt - bewust en onbewust – een grote rol in ons leven. De kans is groot dat je vanochtend op weg naar werk naar muziek geluisterd hebt. Misschien luister je op dit moment wel naar je favoriete Spotify-lijst of moet je de vreselijke muzieksmaak van je collega...
Gratis webinar: Are you Nudge? op 20 januari
20 januari 2022 - 15.00 uurAre you nudge? Onbewuste beïnvloeding op de winkelvloerBart Massa, Business Manager bij Validators Dagelijks stellen merken zichzelf als missie om consumenten te verleiden tot aankoop. Verpakking, plek in het schap, behoefte, prijs: het...
Krijgen merken Nederland weer in beweging?
En wat wordt het Ommetje van deze winter? De verlenging van de overheidsmaatregelen om het coronavirus in te perken, zorgt voor een langere sluiting van sportscholen. En doordat Nederlanders meer thuiswerken, bewegen ze vaak minder op een dag. Maar bewegen helpt...
Welke supermarkt heeft de meest effectieve kerstcommercial?
Het is inmiddels bijna net zo’n traditie als het in huis halen van een kerstboom: de strijd om de beste kerstcommercial. In de mediawereld is het een veelbesproken topic en iedereen heeft wel een mening, en een favoriet. Maar welke supermarkt heeft dit jaar de beste...
Online versus offline in de feestelijke decembermaand
December is aangebroken, de maand vol feestdagen. Maar, net als in 2020 zullen ook dit jaar deze feestdagen er niet uitzien zoals ‘normaal’. Zaak dus voor de marketeer om extra scherp te zijn in deze belangrijke periode. We zoomen in op de verhoudingen tussen online...
Insights Analyst gezocht!
Data is helemaal je ding. Je bedenkt graag geavanceerde analyses, weet cijfers om te zetten naar resultaten en zet deze in een super gelikt dashboard. Ben jij dit? Welkom bij Validators! Validators is specialist in communicatieonderzoek. Dat doen we voor top 200...
Doorbreekt corona traditionele decemberdrukte in winkels?
Heb jij je sinterklaas- en kerstcadeautjes al in huis? Nee? Dan kan het wel eens dringen worden in de winkels. Op 12 november schreef Het Parool namelijk dat het Amsterdamse MKB haar hart vasthoudt, omdat ze bang is voor te drukbezochte winkels bij verkorte...
Studeer jij marketing of international business? Wij hebben de perfecte stageplaats!
Validators biedt een onderzoeksstage aan op het gebied van marketing en International business (minimaal 4 maanden) Een inspirerende omgeving (lees: het tofste kantoor van Amsterdam) in een snelgroeiend bedrijf Een mooie leerplek voor de rest van je carrière Hybride...
Hoe kun je als marketeer navigeren in onzekere tijden van een gas- en klimaatcrisis?
De afgelopen weken waren gerust turbulent te noemen. Stijgende coronacijfers en nieuwe maatregelen, de COP26 in Glasgow om te proberen de opwarming van de aarde te beperken en toenemende prijzen in vrijwel alle onderdelen van de economie door een tekort aan gas en...
Consumentengedrag biedt kansen voor merken in tijden van een pandemie, en erna
Maartje en Mandy spreken op CustomerFirst Congres op 11 november Meteen al bij de eerste lockdown startten Validators en VU Amsterdam de Monitor Consumentengedrag, om zo marketeers kosteloos handvatten te geven voor merkcommunicatie ten tijde van COVID-19. De monitor...
Kom luisteren naar Bart’s SMART Talk ‘Werk aan je merk’ op 11 november
Op donderdag 11 november 2021 om 16:00 spreekt collega Bart Massa op de volgende SMART Talk ‘Werk aan je merk’ in het Philips Stadion in Eindhoven. Tijdens deze SMART Talk hoor je meer omtrent Distinctive Brand Assets: in onderzoek en praktijk. 99,9% van de tijd zijn...
Hoe gevoelig is de consument tegenwoordig nog voor aanbiedingen?
SALE, 2+1 gratis, 50% korting...in het dagelijks leven word je veelal verleid om producten te kiezen op aanbieding. Of je nou in de supermarkt bent, op zoek bent naar nieuwe schoenen in een webshop of een reis aan het boeken bent: aanbiedingen dienen allemaal...
Validators sleept tweede FD Gazelle in de wacht
Voor het tweede jaar op rij wist Validators een FD Gazelle binnen te slepen. De FD Gazellen Awards zijn prijzen die Het Financieele Dagblad ieder jaar uitreikt aan de snelst groeiende bedrijven van Nederland. Het belangrijkste criterium om voor de award in aanmerking...
Mandy Merks en Peeter Verlegh spreken op SWOCC Symposium op 4 november
Op donderdag 4 november 2021 vindt het SWOCC Symposium plaats bij de Balie in Amsterdam. Tijdens deze jaarlijkse wetenschapsupdate voor de communicatiepraktijk delen talentvolle en vooraanstaande wetenschappers hun inzichten uit recent onderzoek op het gebied van...
Junior Insights Analyst gezocht!
Data is helemaal je ding. Je bedenkt graag geavanceerde analyses, weet cijfers om te zetten naar resultaten en zet ze om in een super gelikt dashboard. Klinkt dit als jou? Welkom bij Validators! Validators is specialist in communicatieonderzoek. Dat doen we voor top...
Hoe je met Deepfake betere merkcreaties bouwt
Het is donderdag 9 september als in een voormalige postkamer in een oude fabriek in Maarssen een zeventigtal marketeers samenkomt om te luisteren naar het energieke effectiviteitsverhaal van Bart Massa en Jelmer Wit van onderzoeksbureau Validators. Not your avarage...
21 september: Bart Massa spreekt op CommPass Symposium in Brussel
Does Advertising help to increase your market share? Op dinsdag 21 september geeft Bart Massa acte de présence tijdens het jaarlijkse symposium van CommPass in Brussel. In een half uur vertelt hij alles over het effect van advertising op de mentale beschikbaarheid van...
Nederlanders trekken er weer op uit, maar online is here to stay
Nederland gaat langzaam weer open. We mogen voorzichtig weer op reis, winkelen, naar een restaurant of een evenement. Goed nieuws voor veel ondernemers, en veel kansen om als merk een (nieuwe) plaats te veroveren in het nieuwe consumentengedrag. Een merk dat hier...
Monitor Consumentengedrag: Ons land is weer in beweging, daar liggen kansen voor de mobiliteitssector
In de afgelopen anderhalf jaar zijn veel gewoontes en patronen van consumenten veranderd. Een gewoonte die misschien wel het meest impact heeft op ons dagelijks leven, is het thuiswerken. Veel mensen wisselden hun 40-urige werkweek op kantoor (inclusief de daarbij...
Validators kennispartner NIMA Marketing Day
Op donderdag 9 september zijn we de hele dag te vinden op het inspiratie event voor marketing minnend Nederland: NIMA Marketing Day. Kom kennis opdoen tijdens onze lezingen, of kom gezellig een bakkie doen bij onze stand! 11.50 uur“Oh ja, die ene EK reclame met...
Mis niets!