NIEUWS
Monitor Consumentengedrag: Om die leuke broek te kopen eet men eerst de koelkast leeg
Nu zorgen over energieprijzen smelten als sneeuw voor de (lente)zon, is het van belang om het complexe consumentengedrag te begrijpen. In dit artikel verkennen we twee intrigerende aspecten van consumentengedrag: het subtiele spel van mentaal boekhouden en de invloed...
Welk merk claimt de sterkste mentale positie onder opticiens?
Brandreview geeft strategisch inzicht in de posities die merken innemen in het brein van consumenten. Iedere maand neemt Validators een andere branche onder de loep. Deze maand onderzoeken we de opticiens, waarbij we van de 5 grootste opticien ketens en de...
Aanmelden Brandreview webinar 27 juni
Brandreview geeft strategisch inzicht in de posities die merken innemen in het brein van consumenten. Waar liggen de behoeften van consumenten? En waar liggen de kansen voor merkbouwers om aan marktaandeel te winnen? In onze online workshop op 27 juni leggen we nog...
Meld je aan voor ‘De magie van onbewuste beïnvloeding: communicatie voor het consumentenbrein’ op 8 juni
Op donderdag 8 juni verzorgen marketeer en trainer Christ Coolen, Mink Zwolsman (Global) en Jelmer Wit (Validators) het webinar 'De magie van onbewuste beïnvloeding: communicatie voor het consumentenbrein'. In deze workshop geven ze 5 tips waarmee jij heel eenvoudig...
Validators introduceert de nieuwste innovatie – het eigen label Creative Testing Platform – op MIE’23 [persbericht]
Amsterdam, 16 mei 2023 Validators introduceert de nieuwste innovatie - het eigen label Creative Testing Platform - op MIE’23 Tijdens het Marketing Information Event (MIE) op 9 en 10 mei introduceerde Validators het label Creative Testing Platform. Het platform bestaat...
Monitor Consumentengedrag: Wanneer consumenten gaan nadenken hebben A-merken het zwaar
Consumenten denken vaak dat ze keuzes maken op basis van verstand, maar eigenlijk maken ze veelal keuzes op basis van gevoel en emoties. Dat komt doordat een rationele keuze meer energie kost, dan een emotionele keuze. Consumenten zijn erop gericht energie te...
Validators doet baanbrekende introductie op het MIE!
Deze editie van het MIE wordt extra bijzonder. Validators introduceert er een andere way-of-working en een uniek platform dat de samenwerking tussen klant en bureau in het testen en verbeteren van uitingen gaat veranderen. In 2019 is een start gemaakt met deze...
Word wereldkampioen merkbouwen met de inzet van audio
Opvallen in de dagelijkse mediastroom is topsport. En niet eenvoudig in ons versnipperde medialandschap. Maar met de strategische inzet van audio maak je al snel meters, zo blijkt uit onderzoek van TAMBR en Validators. Bekendheid is de sleutel tot een succesvol merk....
Aangeboden: stage visualisation & user interfacing
Wij zijn op zoek naar een gemotiveerde stagiair die ons team wil komen versterken! Als onderzoeksbureau is ons eindproduct het opleveren van rapportages en dashboards. Wij willen graag kijken naar de toekomst van visuals en de wijze waarop wij als bureau onze...
Monitor Consumentengedrag: zorgen komen en gaan
De lente is officieel begonnen en het lijkt erop dat Nederlanders de afgelopen periode van koude en donkere dagen achter zich willen laten en daarmee ook de zorgen van toen. Of de zorgen verdwijnen? Dat is niet wat we terugzien in de Monitor Consumentengedrag, een...
Welk merk claimt de sterkste mentale positie onder de banken?
Brandreview geeft strategisch inzicht in de posities die merken innemen in het brein van consumenten. Iedere maand neemt Validators een andere branche onder de loep. Deze maand onderzoeken we de banken, waarbij we van de tien meest genoemde banken de mentale...
Vacature: WO-stage content coding reclame en effect op consumenten
Wij zijn op zoek naar een enthousiaste WO-stagiair die ons team wil komen versterken! Als stagiair zul je werken aan het ontwikkelen van een content coding proces (systeem) dat we standaard in Power BI kunnen integreren. Het uiteindelijke doel van de stage is om onze...
WO-stage Power BI in Research Tech
Wij zijn op zoek naar een gemotiveerde stagiair die ons team wil komen versterken! Als onderzoeksbureau is ons eindproduct het opleveren van rapportages en dashboards. Wij willen graag kijken naar de toekomst van visuals en de wijze waarop wij als bureau onze...
Aanmelden Brandreview webinar 20 april
Brandreview geeft strategisch inzicht in de posities die merken innemen in het brein van consumenten. Waar liggen de behoeften van consumenten? En waar liggen de kansen voor merkbouwers om aan marktaandeel te winnen? In onze online workshop op 20 april leggen we nog...
Vacature: HBO/WO meewerkstage merk en reclame onderzoek
Validators is een jong, innovatief bureau dat gespecialiseerd is in communicatieonderzoek. We werken voor veel bekende merken. We testen bijvoorbeeld televisiecommercials voordat ze op tv komen, of reclameposters voordat ze in bushokjes verschijnen. Onze inzichten...
Brandreview: welk merk claimt sterkste positie onder de vleesvervangers?
Brandreview geeft strategisch inzicht in de posities die merken innemen in het brein van consumenten. In deze brandreview nemen we de vleesvervanger branche onder de loep, waar voor 10 van de meest genoemde vleesvervanger merken de mentale marktpositie in kaart is...
Vacature: MBO meewerkstage marktonderzoek
Validators is een jong, innovatief bureau dat gespecialiseerd is in communicatieonderzoek. We werken voor veel bekende merken. We testen bijvoorbeeld televisiecommercials voordat ze op tv komen, of reclameposters voordat ze in bushokjes verschijnen. Onze inzichten...
Merkcommunicatie klimaatcrisis beste besteed aan jongeren
Nederlanders worden zich steeds bewuster van de klimaatcrisis. Waar tot voor kort alleen boeren op de snelweg stonden ter protest, lijkt er nu een bredere beweging gaande; burgers trekken de A12 op om op te komen voor onze wereld. En volgens Nu.nl staan ook steeds...
Is de no-logo campagne van Besured nou een B’tje geslaagd?
Is het wel zo verstandig om (een gedeelte van) je campagnebudget te besteden aan een uiting zonder merklogo? Deze vraag houdt ons bij marktonderzoekbureau Validators al bezig sinds de lancering van de B’tje campagne van Besured. Want alhoewel de no-logo uiting veel...
Say cheese(burger); kan McDonald’s een glimlach als brand asset claimen?
Hoewel de campagne in Nederland niet op tv voorbijkomt, applaudisseerde heel Marketingland twee weken geleden voor de nieuwste internationale campagne van McDonald’s. En dat terwijl deze duidelijk breekt met breed gedragen conventies uit het vak: zo is er geen product...
Vitale start van 2023 en run op horeca
Waren het goede voornemens of toch een schuldgevoel na de Kerst? Wat de reden ook moge zijn, Nederland kwam in beweging in het staartje van het oude jaar. Meer Nederlanders gingen sporten en actief naar buiten. Tegelijkertijd bleven we - ondanks de zorgen om...
Validators zoekt Research coördinator (Fulltime)
Ben je een ster in het schakelen tussen meerdere taken, is projectmanagement echt je ding en ben je op zoek naar een fulltimebaan? Zoek dan niet verder, Validators heeft de perfecte baan voor jou! We zijn een jong, innovatief bureau dat gespecialiseerd is in...
Brandreview kerstspecial: welk merk claimt sterkste positie in kopen kerstcadeaus?
Brandreview geeft strategisch inzicht in de posities die merken innemen in het brein van consumenten. Iedere maand neemt Validators een andere branche onder de loep. Voor deze kerstspecial zoomen wij in op kerstcadeaus in de categorie cosmetica en verzorging. Uit...
Digital Out-of-Home: effectief in het laden van Category Entry Points
Consumenten worden dagelijks aan ruim 350 reclameboodschappen blootgesteld. Slechts 1,3% daarvan krijgt een plekje in ons brein. Marketeers staan voor de uitdaging om merken te laten groeien en onderscheidende reclameboodschappen te maken. Hoe zorg je ervoor dat de...
Albert Heijn mentale marktleider in kerstperiode en scoort met emotionele commercial
De kerstperiode is officieel begonnen – afgaande op de commercialblokken op televisie. De supermarkten waren er snel bij, en vertegenwoordigen zich in grote aantallen. Volgens ongeschreven traditie gebruiken de merken een emotionele verhaallijn bedolven in kerstsfeer....
Brandreview: welk merk claimt de sterkste mentale positie onder zorgverzekeraars?
Brandreview geeft strategisch inzicht in de posities die merken innemen in het brein van consumenten. Iedere maand neemt Validators een andere branche onder de loep. Deze maand is het de beurt aan de zorgverzekeringbranche*, waar van 11 van de meest genoemde...
Vergroot het mentaal marktaandeel van je merk met Branded Content
Marketeers zijn nog niet altijd doordrongen van het feit dat consumenten nauwelijks met merken bezig zijn. Ervoor zorgen dat consumenten dat wel doen in die enkele relevante situatie is daarmee tot (top)sport verheven. De verschil maker in deze wedstrijd is het...
Stijgingen voedselprijzen raken de consument direct in portemonnee
Mentaal huishoudboekje stroomt over De financiële zorgen in Nederland groeien. Onlangs berichtten we al over de zorgen om de energieprijzen. Nu zoomen we in op de zorg om de stijgingen in voedselprijzen. De hogere energiekosten zorgden niet voor bezuinigingen binnen...
Een B’tje meer merkcommunicatie voor Besured
Dat de B’tje campagne van Besured talk of the town is in marketingland, is inmiddels wel duidelijk. Ons onderzoek naar deze no logo campagne - en het bijbehorende artikel op MarketingTribune - nam een vlucht nadat marketeer en spreker Christ Coolen het onderwerp ter...
Validators wint derde FD Gazelle op een rij
Voor het derde jaar op rij weet Validators een FD Gazelle te bemachtigen. Het Financieel Dagblad reikt de FD Gazellen ieder jaar uit aan de snelst groeiende bedrijven van Nederland. Het belangrijkste criterium om voor de award in aanmerking te komen, is een omzetgroei...
Het mentale huishoudboekje: hogere (energie)kosten zorgen bij consumenten niet voor bezuiniging op etentjes
De energierekeningen gaan over de kop. Steeds meer huishoudens en bedrijven worden diep geraakt door de ongekend hoge kosten. En met deze oplopende kosten hebben steeds meer Nederlanders moeite om hun energierekening te betalen en dat zorgt voor grote bezorgdheid in...
Brandreview: welk merk claimt de sterkste mentale positie in de reisbranche?
Werk aan de winkel voor Booking.com Brandreview geeft strategisch inzicht in de posities die merken innemen in het brein van consumenten. Iedere maand neemt Validators een andere branche onder de loep. We trappen af met de reisbranche, waarbij we van 8 reismerken de...
Wie maakt elke dag een b’tje beter?
‘Elke dag een beetje beter’ was tijden het motto van Coolblue. Zilveren Kruis vindt vrij recentelijk nog dat ‘meer bewegen wel een beetje leuk moet blijven’ en Maggie beloofde in 2012 een voortreffelijk diner met ‘Een beetje van jezelf, en een beetje van Maggie.’ Alle...
De kracht van kleur in onderscheidende merkcommunicatie
Vorig jaar oogstte Sammie Ruijgrok (Studio MES) veel lof met haar merkkleurvariaties op het Lidl-logo. Onlangs nam ze het logo van UPS als uitgangspunt voor een designreeks waarbij heel duidelijk wordt wat kleur kan doen voor consistente merkcommunicatie,...
Wat doet inflatie met consumentengedrag?
Nederland heeft te maken met historisch slechte koopkrachtcijfers, veroorzaakt door een ‘uitzonderlijk hoge inflatie’. Gemiddeld gaat de koopkracht van huishoudens er dit jaar met 6,8 procent op achteruit. Niet bepaald rooskleurige berichten voor consumenten - eind...
Leg het juiste accent op je merk: hoe een sterk merkbeleid Škoda een SAN Consistent Accent én een hoger marktaandeel opleverde.
Op 20 september zijn Renske Greven (Pon) en Bart Massa on stage te vinden tijdens de twintigste editie van het MIE. In ruim een half uur kijk je mee met de merkreis die Škoda sinds 2016 heeft gemaakt. Sinds zij De Zaterdag introduceerden, won het merk ieder jaar aan...
We besparen liever op pasta en toiletpapier dan op goede koffie
EXCLUSIEF ONDERZOEK VALIDATORS & MARKETINGTRIBUNE, geschreven door Esmee van Garderen, Hilde Doting en Sjaak Hoogkamer Speciaal voor deze editie zoomden MarketingTribune en Validators in op het aankoopgedrag van consumenten als het gaat om levensmiddelen, en dan...
De zomer van 2022: de trein en de podcast eindelijk volwassen?
Hoewel alle coronamaatregelen inmiddels verleden tijd zijn en we de afgelopen maanden weer flink wat meer euro’s hebben uitgegeven, zien we de stijgingen in uitgaven niet terug in iedere branche. Eerder zagen we al dat men meer geld uitgaf aan restaurants/take-aways,...
Je marktaandeel laten groeien doe je zo!
Consumenten denken niet in merken, maar in behoeftes. Zodra ze behoefte hebben aan een product of dienst, is het belangrijk dat jouw merk boven komt drijven in hun brein. Dit wordt ook wel mental availability genoemd. In ons vorige blog werd al duidelijk dat Category...
Merkgroei door Category Entry Points? Ja, dat kan!
“99.99% of the time people do not give a shit about your brand.” Niet erg subtiel, maar de uitspraak van Adam Ferrier laat wél zien dat het laten groeien van je merk niet gemakkelijk is. Consumenten worden dagelijks aan wel 377 reclames blootgesteld[1]. Het is de taak...
Blog Marceline: 4 must-do’s op weg naar merkgroei
’99.9% of the time, people don’t give a shit about your brand’, zo luidt de bekende uitspraak van Adam Ferrier. Des te belangrijker om te weten hoe je ervoor zorgt dat jouw merk top of mind is in die korte periode dat een consument een merk wél belangrijk vindt. In...
Column Bart: ‘The only people who care about advertising are the people who work in advertising’
‘The only people who care about advertising are the people who work in advertising’ Aldus George Parker in Confessions of a Mad Man. Stel je voor, je bent marketeer. Wekenlang heb je je uitgesloofd om dé campagne van het jaar neer te zetten. Dag en nacht heeft dit je...
16 juni op #NMD22: Claiming Pole Position: jouw merk vooraan in het consumentenbrein!
In de aanloop naar NIMA Marketing Day stelde Marketing Tribune Jelmer Wit en Bart Massa een aantal kennismakingsvragen. De antwoorden vind je natuurlijk ook hieronder: 1 Wat is jullie persoonlijke motivatie om te spreken tijdens Nima Marketing Day?Massa: ‘Het...
Consumenten dansen op de vulkaan
Hoewel het consumentenvertrouwen de afgelopen maand daalde tot het laagste niveau ooit, geven we weer steeds meer geld uit aan ervaringen die ons in de afgelopen twee jaar zijn ontzegd. Na jaren van beperkingen is de behoefte aan o.a. lekker uit eten gaan, culturele...
16 juni op #NMD22: ‘Vergroot je mentale marktaandeel met branded content en adverteren’
Product owner Brand bij Validators Marceline Veen en promovendus VU/Validators Noud Schartman spreken samen tijdens Nima Marketing Day 2022. MarketingTribune interviewde ze voor een korte kennismaking. 1 Wat is jullie persoonlijke motivatie om te spreken...
Netflix verliest abonnees; uitgaven streamingdiensten nemen toe
Als je aan streamingdiensten denkt, is het wel bekende platform Netflix niet altijd meer het eerste waaraan je zult denken. Nieuwe streamingplatforms schieten als paddenstoelen uit de grond. Als gevolg van de moordende concurrentie met platforms als Videoland en...
Krimpflatie als antwoord op stijgende prijsgevoeligheid onder consumenten
De situatie in Oekraïne, inflatie, hogere gasprijzen…het zijn allemaal redenen om steeds beter op de euro’s in onze portemonnee te letten. De Monitor Consumentengedrag laat zien dat de focus van de consument dan ook meer op prijs komt te liggen, en dat het merk steeds...
10 mei: Noud Schartman spreekt op Branded Content Event
Zo vergroot je het mentaal marktaandeel van jouw merk met Branded Content Mentaal marktaandeel is een hot topic. Bijna iedereen kent het concept, maar niet iedereen weet het nog concreet toe te passen. In deze sessie laten we zien waarom mentaal marktaandeel...
Angst voor financieel zwaar weer zet door in reisbranche
In ons vorige blog haakten we al aan op het afnemende vertrouwen van consumenten in de economie sinds de oorlog in Oekraïne (NOS, 2022). Een branche die hier ook zeker haar hart voor vasthoudt is de reiswereld. Mensen hebben toch angst voor naderend financieel zwaar...
Corona maakt plaats voor nieuwe onzekerheden in consumentengedrag
Consumenten hebben sinds de oorlog in Oekraïne steeds minder vertrouwen in de economie (NOS, 2022). De koopbereidheid blijkt zelfs te zijn gedaald tot het laagste niveau, blijkt uit cijfers van het CBS. Toch zijn de daadwerkelijke uitgaven nog niet gedaald en dat zien...
Mis niets!