NIEUWS

Wat heb je nu aan mentale beschikbaarheid in technische B2B? 

Wat heb je nu aan mentale beschikbaarheid in technische B2B? 

Mentale beschikbaarheid is misschien wel een aanscherping van het bekende marketingbegrip 'breinpositie'. Want bij mentale beschikbaarheid gaat het om meer dan een hoge breinpositie van het merk of bedrijf. Het gaat bij mentale beschikbaarheid erom of jouw...

Stijgingen voedselprijzen raken de consument direct in portemonnee

Stijgingen voedselprijzen raken de consument direct in portemonnee

Mentaal huishoudboekje stroomt over De financiële zorgen in Nederland groeien. Onlangs berichtten we al over de zorgen om de energieprijzen. Nu zoomen we in op de zorg om de stijgingen in voedselprijzen. De hogere energiekosten zorgden niet voor bezuinigingen binnen...

Een B’tje meer merkcommunicatie voor Besured

Een B’tje meer merkcommunicatie voor Besured

Dat de B’tje campagne van Besured talk of the town is in marketingland, is inmiddels wel duidelijk. Ons onderzoek naar deze no logo campagne - en het bijbehorende artikel op MarketingTribune - nam een vlucht nadat marketeer en spreker Christ Coolen het onderwerp ter...

Validators wint derde FD Gazelle op een rij

Validators wint derde FD Gazelle op een rij

Voor het derde jaar op rij weet Validators een FD Gazelle te bemachtigen. Het Financieel Dagblad reikt de FD Gazellen ieder jaar uit aan de snelst groeiende bedrijven van Nederland. Het belangrijkste criterium om voor de award in aanmerking te komen, is een omzetgroei...

Wie maakt elke dag een b’tje beter?

Wie maakt elke dag een b’tje beter?

‘Elke dag een beetje beter’ was tijden het motto van Coolblue. Zilveren Kruis vindt vrij recentelijk nog dat ‘meer bewegen wel een beetje leuk moet blijven’ en Maggie beloofde in 2012 een voortreffelijk diner met ‘Een beetje van jezelf, en een beetje van Maggie.’ Alle...

De kracht van kleur in onderscheidende merkcommunicatie

De kracht van kleur in onderscheidende merkcommunicatie

Vorig jaar oogstte Sammie Ruijgrok (Studio MES) veel lof met haar merkkleurvariaties op het Lidl-logo. Onlangs nam ze het logo van UPS als uitgangspunt voor een designreeks waarbij heel duidelijk wordt wat kleur kan doen voor consistente merkcommunicatie,...

Wat doet inflatie met consumentengedrag?

Wat doet inflatie met consumentengedrag?

Nederland heeft te maken met historisch slechte koopkrachtcijfers, veroorzaakt door een ‘uitzonderlijk hoge inflatie’. Gemiddeld gaat de koopkracht van huishoudens er dit jaar met 6,8 procent op achteruit. Niet bepaald rooskleurige berichten voor consumenten - eind...

We besparen liever op pasta en toiletpapier dan op goede koffie

We besparen liever op pasta en toiletpapier dan op goede koffie

EXCLUSIEF ONDERZOEK VALIDATORS & MARKETINGTRIBUNE, geschreven door Esmee van Garderen, Hilde Doting en Sjaak Hoogkamer Speciaal voor deze editie zoomden MarketingTribune en Validators in op het aankoopgedrag van consumenten als het gaat om levensmiddelen, en dan...

De zomer van 2022: de trein en de podcast eindelijk volwassen?

De zomer van 2022: de trein en de podcast eindelijk volwassen?

Hoewel alle coronamaatregelen inmiddels verleden tijd zijn en we de afgelopen maanden weer flink wat meer euro’s hebben uitgegeven, zien we de stijgingen in uitgaven niet terug in iedere branche. Eerder zagen we al dat men meer geld uitgaf aan restaurants/take-aways,...

Je marktaandeel laten groeien doe je zo!

Je marktaandeel laten groeien doe je zo!

Consumenten denken niet in merken, maar in behoeftes. Zodra ze behoefte hebben aan een product of dienst, is het belangrijk dat jouw merk boven komt drijven in hun brein. Dit wordt ook wel mental availability genoemd. In ons vorige blog werd al duidelijk dat Category...

Merkgroei door Category Entry Points? Ja, dat kan!

Merkgroei door Category Entry Points? Ja, dat kan!

“99.99% of the time people do not give a shit about your brand.” Niet erg subtiel, maar de uitspraak van Adam Ferrier laat wél zien dat het laten groeien van je merk niet gemakkelijk is. Consumenten worden dagelijks aan wel 377 reclames blootgesteld[1]. Het is de taak...

Blog Marceline: 4 must-do’s op weg naar merkgroei

Blog Marceline: 4 must-do’s op weg naar merkgroei

’99.9% of the time, people don’t give a shit about your brand’, zo luidt de bekende uitspraak van Adam Ferrier. Des te belangrijker om te weten hoe je ervoor zorgt dat jouw merk top of mind is in die korte periode dat een consument een merk wél belangrijk vindt. In...

Consumenten dansen op de vulkaan

Consumenten dansen op de vulkaan

Hoewel het consumentenvertrouwen de afgelopen maand daalde tot het laagste niveau ooit, geven we weer steeds meer geld uit aan ervaringen die ons in de afgelopen twee jaar zijn ontzegd. Na jaren van beperkingen is de behoefte aan o.a. lekker uit eten gaan, culturele...

Netflix verliest abonnees; uitgaven streamingdiensten nemen toe

Netflix verliest abonnees; uitgaven streamingdiensten nemen toe

Als je aan streamingdiensten denkt, is het wel bekende platform Netflix niet altijd meer het eerste waaraan je zult denken. Nieuwe streamingplatforms schieten als paddenstoelen uit de grond. Als gevolg van de moordende concurrentie met platforms als Videoland en...

10 mei: Noud Schartman spreekt op Branded Content Event

10 mei: Noud Schartman spreekt op Branded Content Event

Zo vergroot je het mentaal marktaandeel van jouw merk met Branded Content Mentaal marktaandeel is een hot topic. Bijna iedereen kent het concept, maar niet iedereen weet het nog concreet toe te passen. In deze sessie laten we zien waarom mentaal marktaandeel...

Angst voor financieel zwaar weer zet door in reisbranche

Angst voor financieel zwaar weer zet door in reisbranche

In ons vorige blog haakten we al aan op het afnemende vertrouwen van consumenten in de economie sinds de oorlog in Oekraïne (NOS, 2022). Een branche die hier ook zeker haar hart voor vasthoudt is de reiswereld. Mensen hebben toch angst voor naderend financieel zwaar...

Corona maakt plaats voor nieuwe onzekerheden in consumentengedrag

Corona maakt plaats voor nieuwe onzekerheden in consumentengedrag

Consumenten hebben sinds de oorlog in Oekraïne steeds minder vertrouwen in de economie (NOS, 2022). De koopbereidheid blijkt zelfs te zijn gedaald tot het laagste niveau, blijkt uit cijfers van het CBS. Toch zijn de daadwerkelijke uitgaven nog niet gedaald en dat zien...

Bouwen aan sterke merkpositie voor elektrische fietsen

Bouwen aan sterke merkpositie voor elektrische fietsen

Ondanks lagere merkrelevantie E-bikes zijn ongekend populair. In 2021 werden voor het eerst meer nieuwe e-bikes verkocht dan gewone fietsen, zo berichtte RTL Nieuws vorige week. Van de nieuw verkochte fietsen was 52 procent een e-bike vorig jaar, wat een jaar eerder...

We mogen er weer op uit, en dat zie je terug in de uitgaven

We mogen er weer op uit, en dat zie je terug in de uitgaven

Nederland is weer van het slot en wederom leidt dit tot verschuivingen in het uitgavenpatroon van consumenten. Ook buiten de versoepeling gerelateerde productcategorieën zijn veranderingen in consumentengedrag te zien. Deze week zoomen we in op de opkomst van...

Marketeer, wees niet bang om kleur te bekennen

Marketeer, wees niet bang om kleur te bekennen

Door: Jelmer Wit en Sabien van der Sluis ‘Hoe haal ik het maximale uit mijn marketingbudget?’ Dit is de vraag die menig marketeer zichzelf vaak stelt. In deze blogreeks helpt Validators je een stukje op weg. In de vorige editie lieten we met behulp van een case rondom...

Stage neuropsychologie- weer beschikbaar per 1 maart 2023

Stage neuropsychologie- weer beschikbaar per 1 maart 2023

Let op! Weer beschikbaar vanaf 1 maart 2023. Validators biedt een onderzoeksstage aan op het gebied van neuromarketing en reclame-effectonderzoek (minimaal 4 maanden) Start: per direct Prima stagevergoeding Flexibele werktijden Onderdeel zijn van een jong en gezellig...

Consistentie is gratis, inconsistentie kost je tot 23% omzet

Consistentie is gratis, inconsistentie kost je tot 23% omzet

Foto credits: PostNL ‘Hoe verover ik dat felbegeerde plekje in het brein van de consument?’ Dit is de vraag die menig marketeer zichzelf vaak stelt. Niet geheel onterecht overigens, want de praktijk leert dat deze uitdaging enkel is weggelegd voor bedrijven met een...

Gezocht: stagiair campagneonderzoek

Gezocht: stagiair campagneonderzoek

Wat is een goede marketingcampagne? En welke factoren beïnvloeden de effectiviteit ervan het sterkst, tegen welke investering? Validators zoekt een stagiair die deze vragen wil beantwoorden. Om dit te kunnen doen ontwikkel je een (wetenschappelijk) model dat...

Validators maakt dubbelslag met behalen van ISO 20252 en ISO 27001

Validators maakt dubbelslag met behalen van ISO 20252 en ISO 27001

Voor de uitvoering van communicatieonderzoek en de ontwikkeling van innovatieve tools heeft Validators strenge kwaliteitseisen. De beveiliging van klantdata, eigen data en informatiestromen is hierbij topprioriteit. Om deze te kunnen borgen heeft het bureau diverse...

Nieuwe whitepaper The science behind EyeCoding

Nieuwe whitepaper The science behind EyeCoding

Met onze in house ontwikkelde EyeCoding techniek meet je impliciet wat het effect is van het (kort) tonen van je creatie. In het dagelijks leven hebben consumenten vaak slechts twee seconden om je uiting in zich op te nemen. Door kijkgedrag te achterhalen en te testen...

Vacature Business Developer SaaS

Vacature Business Developer SaaS

Vanwege de snelle groei van onze organisatie zoeken wij iemand met 1-5 jaar werkervaring met de ambitie om nieuwe markten te ontginnen en vervolgens te veroveren met onze unieke software. Validators is op zoek naar een commercieel talent met minimaal HBO-achtergrond....

Audio als perfecte aanjager voor merkgroei

Audio als perfecte aanjager voor merkgroei

Zo lanceer je een audio asset in de praktijk Door TAMBR en Validators Al sinds de uitvinding van de kerkklok proberen merken hun hun boodschap te ondersteunen met geluid. Toch weten we pas sinds kort hoe dit precies werkt. In haar boek Building Distinctive Brand...

Ben jij onze nieuwe MarCom stagiair?

Ben jij onze nieuwe MarCom stagiair?

Validators is een innovatief onderzoeksbureau in Amsterdam. Dagelijks voorzien we bedrijven en organisaties van insights over hun merk, campagne of creatie. We werken met en voor A-merken, en laten ze zien hoe ze als merk kunnen groeien. In februari hebben we plaats...

Experiment: 19% positievere emotie door muziek in commercial

Experiment: 19% positievere emotie door muziek in commercial

Muziek speelt - bewust en onbewust – een grote rol in ons leven. De kans is groot dat je vanochtend op weg naar werk naar muziek geluisterd hebt. Misschien luister je op dit moment wel naar je favoriete Spotify-lijst of moet je de vreselijke muzieksmaak van je collega...

Gratis webinar: Are you Nudge? op 20 januari

Gratis webinar: Are you Nudge? op 20 januari

20 januari 2022 -  15.00 uurAre you nudge? Onbewuste beïnvloeding op de winkelvloerBart Massa, Business Manager bij Validators Dagelijks stellen merken zichzelf als missie om consumenten te verleiden tot aankoop. Verpakking, plek in het schap, behoefte, prijs: het...

Krijgen merken Nederland weer in beweging?

Krijgen merken Nederland weer in beweging?

En wat wordt het Ommetje van deze winter? De verlenging van de overheidsmaatregelen om het coronavirus in te perken, zorgt voor een langere sluiting van sportscholen. En doordat Nederlanders meer thuiswerken, bewegen ze vaak minder op een dag. Maar bewegen helpt...

Welke supermarkt heeft de meest effectieve kerstcommercial?

Welke supermarkt heeft de meest effectieve kerstcommercial?

Het is inmiddels bijna net zo’n traditie als het in huis halen van een kerstboom: de strijd om de beste kerstcommercial. In de mediawereld is het een veelbesproken topic en iedereen heeft wel een mening, en een favoriet. Maar welke supermarkt heeft dit jaar de beste...

Online versus offline in de feestelijke decembermaand

Online versus offline in de feestelijke decembermaand

December is aangebroken, de maand vol feestdagen. Maar, net als in 2020 zullen ook dit jaar deze feestdagen er niet uitzien zoals ‘normaal’. Zaak dus voor de marketeer om extra scherp te zijn in deze belangrijke periode. We zoomen in op de verhoudingen tussen online...

Doorbreekt corona traditionele decemberdrukte in winkels?

Doorbreekt corona traditionele decemberdrukte in winkels?

Heb jij je sinterklaas- en kerstcadeautjes al in huis? Nee? Dan kan het wel eens dringen worden in de winkels. Op 12 november schreef Het Parool namelijk dat het Amsterdamse MKB haar hart vasthoudt, omdat ze bang is voor te drukbezochte winkels bij verkorte...