NIEUWS
‘Psst ik heb transfertje gemaakt’: de voor- en nadelen van bekende personen als merkvertegenwoordiger
Door: Jelmer Wit en Sabien van der Sluis Kan jij de personen op de afbeelding aan het juiste merk linken? Waarschijnlijk kom je best een eind! Uit onderzoek blijkt namelijk dat het gebruik van bekende personen als Distinctive Brand Assets zeer effectief is. De kans is...
Bouwen aan sterke merkpositie voor elektrische fietsen
Ondanks lagere merkrelevantie E-bikes zijn ongekend populair. In 2021 werden voor het eerst meer nieuwe e-bikes verkocht dan gewone fietsen, zo berichtte RTL Nieuws vorige week. Van de nieuw verkochte fietsen was 52 procent een e-bike vorig jaar, wat een jaar eerder...
We mogen er weer op uit, en dat zie je terug in de uitgaven
Nederland is weer van het slot en wederom leidt dit tot verschuivingen in het uitgavenpatroon van consumenten. Ook buiten de versoepeling gerelateerde productcategorieën zijn veranderingen in consumentengedrag te zien. Deze week zoomen we in op de opkomst van...
Marketeer, wees niet bang om kleur te bekennen
Door: Jelmer Wit en Sabien van der Sluis ‘Hoe haal ik het maximale uit mijn marketingbudget?’ Dit is de vraag die menig marketeer zichzelf vaak stelt. In deze blogreeks helpt Validators je een stukje op weg. In de vorige editie lieten we met behulp van een case rondom...
Consistentie is gratis, inconsistentie kost je tot 23% omzet
Foto credits: PostNL ‘Hoe verover ik dat felbegeerde plekje in het brein van de consument?’ Dit is de vraag die menig marketeer zichzelf vaak stelt. Niet geheel onterecht overigens, want de praktijk leert dat deze uitdaging enkel is weggelegd voor bedrijven met een...
Validators maakt dubbelslag met behalen van ISO 20252 en ISO 27001
Voor de uitvoering van communicatieonderzoek en de ontwikkeling van innovatieve tools heeft Validators strenge kwaliteitseisen. De beveiliging van klantdata, eigen data en informatiestromen is hierbij topprioriteit. Om deze te kunnen borgen heeft het bureau diverse...
Nieuwe whitepaper The science behind EyeCoding
Met onze in house ontwikkelde EyeCoding techniek meet je impliciet wat het effect is van het (kort) tonen van je creatie. In het dagelijks leven hebben consumenten vaak slechts twee seconden om je uiting in zich op te nemen. Door kijkgedrag te achterhalen en te testen...
Vacature Business Developer SaaS
Vanwege de snelle groei van onze organisatie zoeken wij iemand met 1-5 jaar werkervaring met de ambitie om nieuwe markten te ontginnen en vervolgens te veroveren met onze unieke software. Validators is op zoek naar een commercieel talent met minimaal HBO-achtergrond....
Webinar 15 februari: hoe gebrek aan branding je campagne om zeep kan helpen
99,9% van de tijd zijn consumenten niet bezig met je merk. Hoe verover je dan toch dat felbegeerde plekje in het consumentenbrein? BN'ers, slogans en merklogo’s helpen je daarbij, maar hoe zet je ze in? Je hoort het op 15 februari tijdens het gratis webinar van...
Audio als perfecte aanjager voor merkgroei
Zo lanceer je een audio asset in de praktijk Door TAMBR en Validators Al sinds de uitvinding van de kerkklok proberen merken hun hun boodschap te ondersteunen met geluid. Toch weten we pas sinds kort hoe dit precies werkt. In haar boek Building Distinctive Brand...
2021 bracht verschuivingen in medialandschap en afname van belang communicatie over corona
Deze week blikken we terug op een roerig jaar op het gebied van consumentengedrag. In 2021 bracht de Monitor Consumentengedrag interessante verschuivingen in het mediagebruik aan het licht. Gezondheid, duurzaamheid en corona bleven belangrijkste thema’s voor...
Ben jij onze nieuwe MarCom stagiair?
Validators is een innovatief onderzoeksbureau in Amsterdam. Dagelijks voorzien we bedrijven en organisaties van insights over hun merk, campagne of creatie. We werken met en voor A-merken, en laten ze zien hoe ze als merk kunnen groeien. In februari hebben we plaats...
Experiment: 19% positievere emotie door muziek in commercial
Muziek speelt - bewust en onbewust – een grote rol in ons leven. De kans is groot dat je vanochtend op weg naar werk naar muziek geluisterd hebt. Misschien luister je op dit moment wel naar je favoriete Spotify-lijst of moet je de vreselijke muzieksmaak van je collega...
Gratis webinar: Are you Nudge? op 20 januari
20 januari 2022 - 15.00 uurAre you nudge? Onbewuste beïnvloeding op de winkelvloerBart Massa, Business Manager bij Validators Dagelijks stellen merken zichzelf als missie om consumenten te verleiden tot aankoop. Verpakking, plek in het schap, behoefte, prijs: het...
Krijgen merken Nederland weer in beweging?
En wat wordt het Ommetje van deze winter? De verlenging van de overheidsmaatregelen om het coronavirus in te perken, zorgt voor een langere sluiting van sportscholen. En doordat Nederlanders meer thuiswerken, bewegen ze vaak minder op een dag. Maar bewegen helpt...
Welke supermarkt heeft de meest effectieve kerstcommercial?
Het is inmiddels bijna net zo’n traditie als het in huis halen van een kerstboom: de strijd om de beste kerstcommercial. In de mediawereld is het een veelbesproken topic en iedereen heeft wel een mening, en een favoriet. Maar welke supermarkt heeft dit jaar de beste...
Online versus offline in de feestelijke decembermaand
December is aangebroken, de maand vol feestdagen. Maar, net als in 2020 zullen ook dit jaar deze feestdagen er niet uitzien zoals ‘normaal’. Zaak dus voor de marketeer om extra scherp te zijn in deze belangrijke periode. We zoomen in op de verhoudingen tussen online...
Doorbreekt corona traditionele decemberdrukte in winkels?
Heb jij je sinterklaas- en kerstcadeautjes al in huis? Nee? Dan kan het wel eens dringen worden in de winkels. Op 12 november schreef Het Parool namelijk dat het Amsterdamse MKB haar hart vasthoudt, omdat ze bang is voor te drukbezochte winkels bij verkorte...
Studeer jij marketing of international business? Wij hebben de perfecte stageplaats!
Validators biedt een onderzoeksstage aan op het gebied van marketing en International business (minimaal 4 maanden) Een inspirerende omgeving (lees: het tofste kantoor van Amsterdam) in een snelgroeiend bedrijf Een mooie leerplek voor de rest van je carrière Hybride...
Hoe kun je als marketeer navigeren in onzekere tijden van een gas- en klimaatcrisis?
De afgelopen weken waren gerust turbulent te noemen. Stijgende coronacijfers en nieuwe maatregelen, de COP26 in Glasgow om te proberen de opwarming van de aarde te beperken en toenemende prijzen in vrijwel alle onderdelen van de economie door een tekort aan gas en...
Consumentengedrag biedt kansen voor merken in tijden van een pandemie, en erna
Maartje en Mandy spreken op CustomerFirst Congres op 11 november Meteen al bij de eerste lockdown startten Validators en VU Amsterdam de Monitor Consumentengedrag, om zo marketeers kosteloos handvatten te geven voor merkcommunicatie ten tijde van COVID-19. De monitor...
Kom luisteren naar Bart’s SMART Talk ‘Werk aan je merk’ op 11 november
Op donderdag 11 november 2021 om 16:00 spreekt collega Bart Massa op de volgende SMART Talk ‘Werk aan je merk’ in het Philips Stadion in Eindhoven. Tijdens deze SMART Talk hoor je meer omtrent Distinctive Brand Assets: in onderzoek en praktijk. 99,9% van de tijd zijn...
Hoe gevoelig is de consument tegenwoordig nog voor aanbiedingen?
SALE, 2+1 gratis, 50% korting...in het dagelijks leven word je veelal verleid om producten te kiezen op aanbieding. Of je nou in de supermarkt bent, op zoek bent naar nieuwe schoenen in een webshop of een reis aan het boeken bent: aanbiedingen dienen allemaal...
Validators sleept tweede FD Gazelle in de wacht
Voor het tweede jaar op rij wist Validators een FD Gazelle binnen te slepen. De FD Gazellen Awards zijn prijzen die Het Financieele Dagblad ieder jaar uitreikt aan de snelst groeiende bedrijven van Nederland. Het belangrijkste criterium om voor de award in aanmerking...
Mandy Merks en Peeter Verlegh spreken op SWOCC Symposium op 4 november
Op donderdag 4 november 2021 vindt het SWOCC Symposium plaats bij de Balie in Amsterdam. Tijdens deze jaarlijkse wetenschapsupdate voor de communicatiepraktijk delen talentvolle en vooraanstaande wetenschappers hun inzichten uit recent onderzoek op het gebied van...
Junior Insights Analyst gezocht!
Data is helemaal je ding. Je bedenkt graag geavanceerde analyses, weet cijfers om te zetten naar resultaten en zet ze om in een super gelikt dashboard. Klinkt dit als jou? Welkom bij Validators! Validators is specialist in communicatieonderzoek. Dat doen we voor top...
Hoe je met Deepfake betere merkcreaties bouwt
Het is donderdag 9 september als in een voormalige postkamer in een oude fabriek in Maarssen een zeventigtal marketeers samenkomt om te luisteren naar het energieke effectiviteitsverhaal van Bart Massa en Jelmer Wit van onderzoeksbureau Validators. Not your avarage...
21 september: Bart Massa spreekt op CommPass Symposium in Brussel
Does Advertising help to increase your market share? Op dinsdag 21 september geeft Bart Massa acte de présence tijdens het jaarlijkse symposium van CommPass in Brussel. In een half uur vertelt hij alles over het effect van advertising op de mentale beschikbaarheid van...
Nederlanders trekken er weer op uit, maar online is here to stay
Nederland gaat langzaam weer open. We mogen voorzichtig weer op reis, winkelen, naar een restaurant of een evenement. Goed nieuws voor veel ondernemers, en veel kansen om als merk een (nieuwe) plaats te veroveren in het nieuwe consumentengedrag. Een merk dat hier...
Monitor Consumentengedrag: Ons land is weer in beweging, daar liggen kansen voor de mobiliteitssector
In de afgelopen anderhalf jaar zijn veel gewoontes en patronen van consumenten veranderd. Een gewoonte die misschien wel het meest impact heeft op ons dagelijks leven, is het thuiswerken. Veel mensen wisselden hun 40-urige werkweek op kantoor (inclusief de daarbij...
Validators kennispartner NIMA Marketing Day
Op donderdag 9 september zijn we de hele dag te vinden op het inspiratie event voor marketing minnend Nederland: NIMA Marketing Day. Kom kennis opdoen tijdens onze lezingen, of kom gezellig een bakkie doen bij onze stand! 11.50 uur“Oh ja, die ene EK reclame met...
“Oh ja, die ene EK reclame met die voetballer” hoe een gebrek aan branding je campagne om zeep kan helpen
99,9% van de tijd zijn consumenten niet bezig met jouw merk. Hoe verover je dan toch dat felbegeerde plekje in het consumentenbrein? BN-ers, slogans en merklogo’s helpen je daarbij, maar hoe zet je ze in? We gebruiken onder andere deepfake om branding effecten te...
Vergroot het mentaal marktaandeel van jouw merk
Mentaal marktaandeel is een hot topic. Bijna iedereen kent het concept, maar niet iedereen weet het nog concreet toe te passen. In deze sessie laten we zien waarom mentaal marktaandeel belangrijk is, hoe je het inzichtelijk kan maken en hoe het wordt beïnvloed door...
“Don’t Worry, We Are Here for You”
Meteen al bij de eerste lockdown startte Validators en VU Amsterdam de Monitor Consumentengedrag, om zo marketeers kosteloos handvatten te geven voor merkcommunicatie ten tijde van COVID-19. Gedurende een jaar deelde Mandy met haar expertteam alle ins en outs via...
Monitor Consumentengedrag: De harten van de klussers veroveren wanneer de klusgekte over is
Na misschien wel de beste maanden ooit voor bouwmarkten, tuincentra en doe-het-zelf winkels begin vorig jaar, daalde de interesse in klussen om het huis toen de lockdown afliep. De nieuwe lockdown eind 2020 gaf deze branche weer een flinke impuls, maar nu de zomer...
Suntory en Validators breiden brand-tracking en post-testing uit naar 28 landen
Sinds begin 2020 is Validators met veel plezier en succes internationaal onderzoekpartner voor Suntory in twintig landen. Daarbij werken we voor merken als Schweppes, Orangina en Dr. Pepper. Na een intensief pitch-traject met Suntory en Accenture, mochten we het...
Monitor Consumentengedrag: Coronacommunicatie is niet terug van weggeweest, het was nooit weg
Wat is het nieuwe normaal voor OOH? Ondanks termen als ‘corona-moeheid’ blijft het virus een belangrijk thema in het leven van veel mensen. Consumenten vinden het ook nog steeds een belangrijk thema binnen merkcommunicatie. Daarmee lijkt het niet verstandig om het...
Beach Blogs (2): maakt Franse McDonalds nou reclame voor Lego?
Deze zomer biedt Validators en Marketingtribune een reeks van creative snacks in de Beach Blogs, waarbij we elke week nieuwe creatie-inzichten delen aan de hand van neurodata. Deze week een onnavolgbare reclame van McDonald’s in Frankrijk. Af en toe zien...
Validators is Marketing Research & Analytics Bureau van het jaar 2021
Gisteren won Validators de MOAward voor Marketing Research & Analytics Bureau 2021 tijdens een feestelijke uitreiking in de Hallen in Amsterdam! Deze award is een kroon op ons werk. Langs deze weg willen we al onze klanten en relaties heel hartelijk bedanken voor...
EK-commercial JUMBO scoort het best op emotionele beleving
Nu Nederland de volgende ronde van het EK heeft gehaald is de oranjegekte losgebarsten. Straten en huizen zijn versierd, we slaan massaal de oranje borrelhapjes in en je kan de televisie niet aanzetten zonder oud-voetballers hun ongezouten mening te horen...
Monitor Consumentengedrag: Hoe je als marketeer voorop blijft lopen als het leven in sneltreinvaart op gang komt
Het leven om ons heen komt weer op gang. Niet meer langzamerhand of stapje bij stapje, maar inmiddels in sneltreinvaart. Zien doet volgen, dat is menseigen. We zien andere mensen op vakantie gaan? Dan willen wij ook weer. Winkelstraten vol? Dan willen wij ook een...
Validators zoekt Data Warehouse Specialist
Je loopt warm voor een grote bak met data, het bedenken van slimme datastructuren en het bouwen aan complexe analyses. Het liefst maak je de processen hierin ook nog wat efficiënter, zodat je tijd over houdt dat ene toffe project voor merk X dat op je pad kwam. Welkom...
Monitor Consumentengedrag: Verleid de consument met aandacht voor milieu, gezondheid en gemak
Iedere twee weken buigen experts van de Monitor Consumentengedrag zich over het gedrag van Nederlanders in onze anderhalve meter samenleving. Deze keer nemen ze aankooptriggers en barrières onder de loep als het gaat om de aanschaf van voedingsmiddelen. Daarbij...
Nederlanders lopen warm voor Loeki deze sportzomer
Het zal je niet ontgaan zijn dat Loeki de Leeuw vanaf komende sportzomer weer op onze televisies verschijnt tijdens de reclame-onderbrekingen van de NPO. Hij zal te zien zijn in reclameblokken rondom het EK voetbal, de Olympische Spelen en de Tour de France....
Monitor Consumentengedrag: Nederlanders besteden minder tijd aan typische ‘coronabezigheden’
Waar vult de gemiddelde Nederlander zijn dagen mee? Een vraag die altijd al interessant was voor marketeers, maar in het licht van de teruglopende coronabesmettingen en de versoepelingen van de overheid, momenteel zo mogelijk nog interessanter is. Waar de consument...
Gratis webinar 8 juni: ‘Measuring advertising’s effect on mental availability’
In september kwam het Ehrenberg-Bass Institute (o.a. Byron Sharp) met de wetenschappelijke paper 'Measuring advertising’s effect on mental availability' in het International Journal of Market Research. De paper is interessant, omdat deze antwoord geeft op de vraag wat...
Versoepelingen zorgen voor beweging in consumentengedrag
Met de toename in versoepelingen zien we dat Nederland weer in beweging komt. En daar profiteert de mobiliteitssector van: aankopen van eigen vervoersmiddelen (auto, fiets, scooter) zitten in de lift. Verder zien we dat vooral onder jongeren audio in opkomst is. Zowel...
Monitor Consumentengedrag: Meer aandacht voor persoonlijke verzorging nu we het terras weer op mogen
We mogen weer de terrassen op. Dus tijd om wat meer aandacht aan onze uiterlijke verzorging te besteden. Als het om persoonlijke verzorging gaat kiezen jongeren steeds meer voor merken die duurzaam en maatschappelijk betrokken zijn. Nu die merken steeds vaker tussen...
Webinar nieuwe Monitor Consumentengedrag 11 mei
Wat boeit en beleeft je consument in onze anderhalve-meter-samenleving? In het webinar van 11 mei geven Insights Consultants Mandy Merks en Maartje van Will antwoord op deze vraag. Daarnaast maak je kennis met de nieuwe versie van de Monitor Consumentengedrag....
Feest! Nieuwe Monitor Consumentengedrag is live
Onzekerheid reisbranche vraagt om terugwinnen vertrouwen (in merken) De Monitor Consumentengedrag vernieuwt, we richten ons vanaf nu op lange termijn ontwikkelingen in consumentengedrag en minder op de korte termijn impact van de pandemie. Met elke twee weken een...
Mis niets!