NIEUWS
Monitor Consumentengedrag: Hoe je als marketeer voorop blijft lopen als het leven in sneltreinvaart op gang komt
Het leven om ons heen komt weer op gang. Niet meer langzamerhand of stapje bij stapje, maar inmiddels in sneltreinvaart. Zien doet volgen, dat is menseigen. We zien andere mensen op vakantie gaan? Dan willen wij ook weer. Winkelstraten vol? Dan willen wij ook een...
Validators zoekt Data Warehouse Specialist
Je loopt warm voor een grote bak met data, het bedenken van slimme datastructuren en het bouwen aan complexe analyses. Het liefst maak je de processen hierin ook nog wat efficiënter, zodat je tijd over houdt dat ene toffe project voor merk X dat op je pad kwam. Welkom...
Monitor Consumentengedrag: Verleid de consument met aandacht voor milieu, gezondheid en gemak
Iedere twee weken buigen experts van de Monitor Consumentengedrag zich over het gedrag van Nederlanders in onze anderhalve meter samenleving. Deze keer nemen ze aankooptriggers en barrières onder de loep als het gaat om de aanschaf van voedingsmiddelen. Daarbij...
Nederlanders lopen warm voor Loeki deze sportzomer
Het zal je niet ontgaan zijn dat Loeki de Leeuw vanaf komende sportzomer weer op onze televisies verschijnt tijdens de reclame-onderbrekingen van de NPO. Hij zal te zien zijn in reclameblokken rondom het EK voetbal, de Olympische Spelen en de Tour de France....
Monitor Consumentengedrag: Nederlanders besteden minder tijd aan typische ‘coronabezigheden’
Waar vult de gemiddelde Nederlander zijn dagen mee? Een vraag die altijd al interessant was voor marketeers, maar in het licht van de teruglopende coronabesmettingen en de versoepelingen van de overheid, momenteel zo mogelijk nog interessanter is. Waar de consument...
Gratis webinar 8 juni: ‘Measuring advertising’s effect on mental availability’
In september kwam het Ehrenberg-Bass Institute (o.a. Byron Sharp) met de wetenschappelijke paper 'Measuring advertising’s effect on mental availability' in het International Journal of Market Research. De paper is interessant, omdat deze antwoord geeft op de vraag wat...
Versoepelingen zorgen voor beweging in consumentengedrag
Met de toename in versoepelingen zien we dat Nederland weer in beweging komt. En daar profiteert de mobiliteitssector van: aankopen van eigen vervoersmiddelen (auto, fiets, scooter) zitten in de lift. Verder zien we dat vooral onder jongeren audio in opkomst is. Zowel...
Monitor Consumentengedrag: Meer aandacht voor persoonlijke verzorging nu we het terras weer op mogen
We mogen weer de terrassen op. Dus tijd om wat meer aandacht aan onze uiterlijke verzorging te besteden. Als het om persoonlijke verzorging gaat kiezen jongeren steeds meer voor merken die duurzaam en maatschappelijk betrokken zijn. Nu die merken steeds vaker tussen...
Webinar nieuwe Monitor Consumentengedrag 11 mei
Wat boeit en beleeft je consument in onze anderhalve-meter-samenleving? In het webinar van 11 mei geven Insights Consultants Mandy Merks en Maartje van Will antwoord op deze vraag. Daarnaast maak je kennis met de nieuwe versie van de Monitor Consumentengedrag....
Feest! Nieuwe Monitor Consumentengedrag is live
Onzekerheid reisbranche vraagt om terugwinnen vertrouwen (in merken) De Monitor Consumentengedrag vernieuwt, we richten ons vanaf nu op lange termijn ontwikkelingen in consumentengedrag en minder op de korte termijn impact van de pandemie. Met elke twee weken een...
YES! Genomineerd voor een MOAward!
We zijn genomineerd voor de MOAward voor Marketing Research & Analytics Bureau van het jaar 2021! Langs deze weg willen we iedereen hiervoor enorm bedanken. We zijn heel trots! Niet alleen op de nominatie zelf, maar ook op de mooie samenwerkingen met onwijs leuke...
Polarisatie in samenleving over coronabeleid
De groepen voor- en tegenstanders van het coronabeleid groeien, daartussen zit steeds minder ruimte. Vooral jongeren twijfelen of ze zich zullen laten vaccineren. Ondertussen deden A-merken, supermarkten, tuincentra en DHZ-ketens het afgelopen jaar goede zaken. Mensen...
Monitor Consumentengedrag: Helft jongeren heeft moeite zichzelf te vermaken
Als we het hebben over de invloed van Corona op het leven van consumenten, lijken we de laatste weken steeds op hetzelfde punt terug te komen: jongeren, jongeren, jongeren. Natuurlijk vallen de coronamaatregelen de gehele samenleving zwaar, maar in de Monitor...
Volle spaarpotten bieden perspectief voor autobranche
De autobranche heeft een op z’n zachtst gezegd een zwaar jaar achter de rug. Door de onzekerheid die gepaard gaat met deze coronacrisis stellen veel mensen de aanschaf van grote aankopen, zoals auto’s, uit. 12% van de Nederlanders stelt de aanschaf van een nieuwe auto...
Kansen merken bij coronamoeheid
Steeds meer mensen vinden de coronamaatregelen overdreven. Vooral jongeren. Zij hebben wel belangstelling voor thema’s als duurzaamheid en maatschappelijke betrokkenheid. Merken spelen binnen deze doelgroep ook een grotere rol in het koopproces. Een kans voor merken...
Klein logo, groot verschil: hoe een uiting voor KitKat viral ging maar effectiviteit mist
Hoe een virale uiting 147% meer merk recall kan behalen Afgelopen week ging de KitKat-creatie van Creatief Strateeg Sam Hennig compleet viraal op social media. Zelfs Nestlé was van zijn creatie gecharmeerd. Sam ontwierp een advertentie voor KitKat als reactie op de...
‘Zwarte gelukskat Frummel wint Gouden Loeki’
Staatsloterij commercial roept de meeste emotie op bij de kijker Rapapapa (tromgeroffel)... en de winnaar is: Frummel van de Staatsloterij! De winnaar van de twee vorige edities doet ook dit jaar een goede gooi naar de Ster Gouden Loeki. Mo, de sympathieke...
Jongeren zoeken vervanging voor horeca in assortiment supermarkt
De levensmiddelenbranche slaat zich als een van de besten door de coronacrisis. Sinds maart vorig jaar zijn uitgaven aan de boodschappen van één op de vijf Nederlanders voor deze categorie structureel hoger dan voorheen. Waar de eerste maanden met name 18- tot...
Nederland heeft behoefte aan beleving en beweging
Mensen willen weer naar fysieke evenementen. Online evenementen zijn in opkomst, maar de meeste mensen willen er nog niet voor betalen. Toch biedt deze vorm merken de mogelijkheid om zichtbaar te blijven. Vooral onder jongeren zien we de impact van de lockdown op hun...
Ontmoet het jongste lid van de Validators Tribe: Thor
Validators breidde haar team begin dit jaar uit met…egel Thor. We adopteerden de kleine Thor, nadat hij met een gekneusd pootje was ondergebracht bij Egelbescherming Nederland. Met wat fysiotherapie en goede voeding, komt hij er nu gelukkig...
‘Buitenkansen’ voor OOH en online
Wandelgekte in grote steden Het straatbeeld in grote steden is niet meer wat het is geweest. Het zijn niet meer de buitenlandse toeristen die de straten van de stad overnemen, maar de stadsinwoners zelf die de benen strekken om hun huis te ontvluchten. Zo’n vier op de...
Stage: merkbouwer gezocht
Validators biedt een onderzoeksstage aan op het gebied van merkbouw en reclame-effectonderzoek (minimaal 3 maanden) Start: per direct Prima stagevergoeding Flexibele werktijden Onderdeel zijn van een jong en gezellig team Beschikking tot in-house expertise op het...
Veranderd koopgedrag vraagt om andere insteek communicatie en online winkelbeleving
Tijdens de lockdown en avondklok staat niet alleen ons sociale leven in de wachtstand. We wachten ook nog even rustig af met het plannen van vakanties. En de mensen die al wel wat gepland hebben, blijven in Europa. Online weten kledingzaken minder te verleiden en dat...
Emotie als key ingrediënt voor een Ster Gouden Loeki!
Op 3 maart wordt de winnaar van de Ster Gouden Loeki 2020 bekendgemaakt. Ieder jaar doet Validators een voorspelling over welke commercial het felbegeerde beeldje in de wacht zal slepen. Zo vlak voor de onthulling van de tien kanshebbers, ontrafelen we de...
Online eten bestellen ongekend populair onder hoog opgeleiden
Nu we al ruim drie maanden zonder onze geliefde terrasjes en restaurants moeten doen, storten we ons massaal op het online bestellen van eten bij onze favoriete horecazaken. Dit was gedurende de tweede lockdown al langer een populaire uitgavenpost, maar stijgt nu tot...
Vaccinatiecommercial laat kans op impact liggen
Na maandenlang vol spanning wachten is het nu eindelijk zo ver: de coronavaccinaties zijn begonnen. Als zoveel mogelijk mensen zich laten vaccineren dan zijn betere tijden in zicht. Momenteel is tweederde van de Nederlanders dat ook van plan, zo blijkt uit de Monitor...
Nieuwe kansen met hybride businessmodellen
Nieuwe kansen met hybride businessmodellen Merken moeten jonge ouders ontzorgen Door de invoering van een avondklok en beperking van bezoek thuis, neemt de mediaconsumptie de komende periode toe. Investeren in media kan door een hoger campagnebereik daarom...
Monitor Consumentengedrag: Jongeren stappen vol goede voornemens het nieuwe jaar in
Meer sporten, gezonder leven, stoppen met roken; de start van het nieuwe jaar is altijd hét moment waarop mensen proberen hun slechte gewoontes achter zich te laten. Na uitgebreide kerstdiners en schalen vol oliebollen zijn vooral jongeren gemotiveerd om het nieuwe...
Monitor Consumentengedrag: hoe corona al een jaar ons consumptiegedrag ontregelt
Begin 2021 maken we de balans op van een klein jaar corona. Een jaar waarin we ons door corona meer zorgen maakten, maar eerder over anderen dan over onszelf. Het vertrouwen in de overheid was eerst hoog, maar liep in het najaar flink terug. Het is nog niet duidelijk...
Twee derde van kerstvierend Nederland deed online kerstinkopen afgelopen week
Blokker anticipeert slim op stijging online bestellingen Vorige week besloot de overheid hard op te treden tegen het snel verspreidende coronavirus: alle niet essentiële fysieke winkels zijn gesloten. Helaas voor kerstvierend Nederland worden - op het kerstdiner na -...
Leren van de Coca-Cola kerstcommercial: 4 praktische tips voor jouw creatie
Als je Oscar-winnaar Taika Waititi opstelt als regisseur van je nieuwste kerstcommercial, dan weet je bijna zeker dat je veel kijkers zult beroeren. Coca-Cola slaagde erin. Het frisdrankmerk trapte het kerstseizoen dit jaar vroeg af met een sterk plot over een vader...
Kerst in coronatijd: uitpakken voor het thuisdiner, locals steunen en kerstkaarten versturen
Kerst vieren we noodgedwongen thuis dit jaar. In verreweg de meeste huishoudens wordt zelf gekookt, maar opvallend veel Nederlanders zijn van plan een diner te bestellen of af te halen bij een lokaal restaurant. Dat is een klein lichtpuntje voor de zwaar getroffen...
Steeds meer jongeren hebben moeite om zich te vermaken
In de persconferentie van dinsdag vertelde premier Mark Rutte dat de regering extra geld gaat uittrekken voor activiteiten voor jongeren. Op dit moment wordt er gewerkt aan een plan, de invulling ervan wordt bedacht samen met gemeenten en jongeren zelf. Ook buigt het...
Ouderen halen opgelucht adem, maar vaccinatie voor veel Nederlanders niet vanzelfsprekend
Vaccinatie tegen het coronavirus blijkt niet voor iedereen vanzelfsprekend: de helft van de Nederlanders zegt op dit moment ‘ja’ tegen vaccinatie. Voor de overheid ligt er daarmee nog een mooie kans op het gebied van voorlichting en communicatie. Onder jongeren en...
Categorieën elektronica, huis & tuin en online hobby’s profiteren meest van Black Friday
Black Friday begint steeds eerder en strekt zich dit jaar uit tot een Black Week. Officieel is het vandaag pas Black Friday, maar veel grote spelers begonnen afgelopen vrijdag al te stunten met hun prijzen. Productvergelijker Tweakers stelde vast dat het clickverkeer...
Leer in 12 minuten hoe je CEPs inzet om je brand te boosten
Mensen denken vrijwel nooit aan je merk. Dus is het zaak om de tijd dat ze wel mentaal beschikbaar zijn, optimaal te benutten. Om ervoor te zorgen dat een merk op het juiste moment in de gedachten van de potentiële koper opkomt, zet je Category Entry Points...
Bijna de helft van de Nederlanders viert Sinterklaas
Pakjesavond blijft pakjesavond Bijna de helft van de Nederlanders gaat Sinterklaas vieren. Binnen de richtlijnen en liefst zo ‘normaal’ mogelijk. Dat is goed nieuws voor de retailsector. Vooral retailers in levensmiddelen, cadeaus, puzzels en spellen krijgen het druk...
Webinar: Laat je merk groeien! op 3 december
Hoe zorg je ervoor dat meer mensen je merk willen kopen of gebruiken? Hoe maak je als merk duurzame groei door? Professor Byron Sharp weet het, en jij straks ook. Door te ontdekken welke plek jouw merk heeft in het brein van de consument krijg je input om je merk te...
Validators en Schweppes International Limited onderzoeken mentaal marktaandeel in 20 landen
Sinds begin dit jaar werkt Validators met veel plezier voor Schweppes International Limited (onderdeel van Suntory). Onder SIL vallen 15 merken, waaronder Schweppes, Orangina, Dr. Pepper in meer dan 50 landen (Europa, Afrika en de Caribbean). Dit zouden we in maart...
Validators sleept FD Gazelle 2020 binnen!
Onwijs trots zijn we op onze eerste FD Gazelle! Het is dé prijs voor snelst groeiende bedrijven in Nederland. Deze beloning past goed in onze groeicurve. Als innovatieve datacrunchers is het ontwikkelen van nieuwe methodes en software onze passie. We doen onwijs ons...
Vooruitzicht reisbranche somber, veel Nederlanders zetten hun reisplannen in de ijskast.
Nederlanders houden zich steeds beter aan de basismaatregelen tegen corona. Wel hebben jongeren het steeds moeilijker met de beperking van hun sociale leven. De impact op branches blijft wisselend. De vooruitzichten voor de reisbranche blijven somber. Dat komt...
Nederlanders beginnen langzaamaan hun cirkel te verkleinen
Nederlanders beginnen langzaamaan hun cirkel te verkleinen In de week waarin we in spanning afwachten wat de aankomende persconferentie gaat brengen, zien we dat Nederlanders meer en meer hun cirkeltje verkleinen. Ouderen gaan er minder op uit. Jongeren lijken ook...
E-commerce neemt opnieuw een vlucht, maar crisis sluimert bij freelancers
Hoewel er brede steun is voor de aangescherpte coronamaatregelen is de corona-app van het kabinet niet populair. Bijna de helft van de Nederlanders heeft de app niet en is ook niet van plan deze te downloaden. Intussen sluimert de economische crisis verder:...
Nederlanders minder blij met restricties, maar nieuwe kansen voor sportmerken en (online) retailers
De strengere coronamaatregelen van de Rijksoverheid kunnen waarschijnlijk van veel Nederlanders de goedkeuring wegdragen. Hoewel we wel degelijk moeite hebben met de beperkingen, zegt 54% van de consumenten de maatregelen tot het moment voor de persconferentie van...
Monitor Consumentengedrag: consumenten hongerig naar informatie
Zorgen terug op niveau van begin maart Nederland maakt zich weer net zoveel zorgen als in maart. Nu de besmettingen opnieuw snel toenemen, vindt een recordaantal Nederlanders de coronamaatregelen te beperkt en verscherping ervan noodzakelijk. Tegelijkertijd is de...
Monitor Consumentengedrag: #Nederlanddoetlieverwelmee
Het is logisch dat de Instagram-actie ‘#ikdoenietmeermee’ weinig bijval kreeg. Nederlanders vinden de coronamaatregelen namelijk eerder te beperkt dan overdreven en zouden nieuwe maatregelen steunen. Verder is er slecht nieuws voor de evenementenbranche. De branche...
Tot 26% hogere aankoopintentie dankzij logo
Uit de cijfers over sales uplift en toename van penetratie (Nielsen en gfk) in combinatie met feedback ontvangen van eerdere winnaars blijkt een sterk verband tussen de inzet van het Gekozen Product van het Jaar logo en het succes van een product. Om de achterliggende...
Monitor Consumentengedrag: marketing euro effectief tijdens periode van zorgen
Merken helpen mensen kiezen. Hoe meer onzekerheid in het aankoopproces, hoe groter de relevantie van merken. Maar geldt dit ook in tijden van een pandemie, als de onzekerheid van mensen in het algemeen toeneemt? Resultaten van de Monitor Consumentengedrag laten dit...
Consumenten: overheid te slap tegen corona
Consumenten willen eerder meer corona-maatregelen dan minder. De communicatie daarover moet veel duidelijker. Mensen onderkennen dat ze ook zelf de maatregelen minder goed naleven. Daarnaast maken mensen met een onzekere werksituatie zich steeds meer zorgen over...
Consumenten vinden coronamaatregelen onvoldoende, maar winkelen wel meer
Nu het aantal coronabesmettingen weer toeneemt, vinden steeds meer consumenten de huidige coronamaatregelen goed na te leven, maar ontoereikend. Vakanties vieren we daarom thuis of dichtbij huis. Wel zijn we minder terughoudend als het gaat om onze uitgaven: we sparen...
Mis niets!