Tonen van producten beste manier om beursbezoekers te verleiden


Innovatief onderzoek op vt wonen&design beurs


Sanoma en RAI Amsterdam hebben onderzoek gedaan naar het kijkgedrag en de emoties van bezoekers op de vt wonen&design beurs (3 – 8 oktober 2017). In dit innovatieve onderzoek, uitgevoerd door Validators, werden de nieuwste technieken ingezet om het gedrag op onbewuste wijze te registeren. Daarvoor liepen deelnemers met een eyetrackingbril op en een huidgeleidingssensor om de vinger over de beurs. Een van de meest opvallende conclusies is dat het vooral de producten an sich zijn die de eventbezoeker bewegen en raken.

Beursstand is net een winkel

Met de opzet van dit onderzoek is in kaart gebracht wat de aandacht trekt, in hoeverre iemand geraakt wordt door hetgeen men ziet en wat dit met de eventbeleving doet. Hierdoor is het mogelijk om emoties te koppelen aan wat de bezoeker ziet. De eyetracking-resultaten laten zien dat de eventbezoeker zowel binnen als buiten de stand vooral kijkt naar producten. De bezoeker bepaalt of de producten bij hem of haar passen en neemt dan het besluit de stand wel of niet te bezoeken. Het etaleren van inspirerende en aansprekende producten is dus essentieel voordat tot de volgende stap kan worden overgegaan: het informeren van bezoekers.

Producten als magneet

Niet alleen zorgen producten ervoor dat iemand de stand bezoekt; producten zijn ook in staat om een emotionele respons los te maken bij de bezoekers. Een sterke emotionele respons tijdens een standbezoek blijkt samen te hangen met een grotere kans dat het merk en product na het bezoek worden onthouden. Producten spelen dus niet alleen een rol bij het trekken van bezoekers, maar dragen ook bij aan de herinnering van het merk en het product. Uit vervolgonderzoek is gebleken dat 2 op de 10 beursbezoekers na afloop van de beurs een product heeft gekocht dat ze hebben gezien op de beurs.

‘Crowds that count’

Deze resultaten van dit innovatieve onderzoek geven een eerste aanzet om op een andere manier inzicht te verkrijgen het (on)bewuste gedrag van bezoekers aan een event. Het onderzoek op de 25e editie van de vt wonen&design beurs (3 t/m 8 oktober 2017) is onderdeel van een groter onderzoek naar de impact van evenementen dat Sanoma in 2016 is gestart. Naast dit onderzoek is ook een online onderzoek en een ROI kostenanalyse uitgevoerd waarover de inzichten binnenkort gedeeld zullen worden.

Ambities van de RAI
Het onderzoek sluit naadloos aan op de ambities van de RAI. De RAI wil in de toekomst slimmer gebruik maken van data, indoor-navigatie en andere connectiviteitsoplossingen om het rendement voor de bezoeker, exposant en/ of organisator van een evenement verder te verhogen.

 

Over Validators

Validators combineert vele innovatieve neurotechnieken (o.a. eyetracking, galvanic skin responses, Facial Coding, impliciete reactietijdentaken en online vragenlijstmethodes) met traditioneel onderzoek om het effect van communicatie te onderzoeken. Onze vernieuwende en verfrissende inzichten helpen organisaties om onder andere hun marketingstrategie beter in te richten. Voor meer informatie www.validators.nl

Over Sanoma Media Netherlands

Sanoma Media Netherlands heeft het breedste, meest gevarieerde en toonaangevende portfolio van Nederland. Met sterke merken binnen tijdschriften, websites, video apps, evenementen, content marketing en e-commerce is Sanoma een toonaangevend mediabedrijf. Het portfolio bestaat uit meer dan 30 uiteenlopende A-merken, waaronder AutoWeek, Donald Duck, Flow, Libelle, LINDA., Margriet, NU.nl, Scoupy, Libelle Zomerweek, VIVA400, vtwonen en Veronica Magazine. Sanoma Media Netherlands is onderdeel van het Finse beursgenoteerde bedrijf Sanoma, een vooroplopend media- en educatiebedrijf dat dagelijks het leven van miljoenen mensen weet te raken.

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief