Inzicht in de effectpotentie van een Digital OOH voor live-gang

De derde week van mei stond innovatiestad Eindhoven een week lang in de spotlights vanwege de Dutch Technology Week. Discovery zag hierin een kans en introduceerde de ‘Science & Tech Week’. Een week waarin programma’s uitgezonden werden waarbij de techniek en wetenschap centraal stonden.

Om deze speciale week te promoten bij hun doelgroep maakten zij onder andere gebruik van Digitale Out Of Home reclame (OOH). Om de potentie van de uiting in kaart te brengen is de uiting vooraf onderzocht door middel van de innovatieve Smart Recognition methode van Validators. Deze techniek simuleert het in contact komen met de uiting op random momenten in de afspeelduur van de uiting. Een voorbijganger kan namelijk op ieder moment in de looptijd van de uiting naar het object kijken. We weten dat een Digital OOH uiting goed de aandacht trekt, maar we weten ook dat voorbijgangers niet 10 seconden voor de uiting staan om deze in zijn geheel te bekijken.

Met deze tool simuleren wij dit natuurlijke gedrag en meten wij de beïnvloeding die de uiting op deze wijze heeft. Dit doen we door de uiting in een umfeld te plaatsen en deze op random momenten tussen de start en het einde van het fragment af te spelen. Respondenten spelen vervolgens zo snel mogelijk het merk terug, hiermee weten we op welke momenten in de looptijd het merk voldoende wordt gecommuniceerd en waar het geoptimaliseerd dient te worden. Voor de boodschap achterhalen wij dezelfde informatie.

De uitkomsten van het onderzoek bleken zeer positief voor Discovery. De uiting wordt significant vaker teruggespeeld dan de Validators benchmark. Dit valt te verklaren doordat het merk continu in beeld is en dus ten alle tijden te zien is.

De herkenning van het merk gedurende de looptijd van de uiting.

Uit de resultaten bleek ook dat er enige verwarring optrad bij het overbrengen van de boodschap: de periode waarin Discovery in het teken van wetenschap en techniek stond, kwam niet voldoende over. Middels een aantal adviezen heeft de zender mogelijkheden gekregen om deze KPI voor livegang aan te passen.

De laagdrempelige pre-test heeft inzicht gegeven in de effectpotentie van de uiting voordat deze live zou gaan. Dit bood Discovery de mogelijkheid om voorafgaand aan de campagne nog te besluiten aanpassingen door te voeren. Hiermee voorkomt de zender dat een uiting wordt ingezet die het doel niet zou behalen.

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief