Verpakkingsonderzoek: oplossingen voor ieder vraagstuk, klein of groot

Zo’n 90% van alle aankoopbeslissingen wordt gemaakt in de winkel. Hierbij speelt het design van het product een doorslaggevende rol. Opvallendheid in het schap is de eerste voorwaarde voor succes, om gekocht te worden moet je product wel gezien en gevonden worden. Tevens moet de verpakking direct je merk en het product communiceren. Doet je design dit niet voldoende kunnen de verkopen tegen gaan vallen. Middels onderzoek leggen wij het consumentengedrag vast en helpen we jou een effectieve verpakking in te zetten.

Vindbaarheid product en navigatie in het schap
Of je verpakking opvalt wordt bepaald door ons onbewuste brein dat reageert op visuele prikkels en onze aandacht stuurt. Met behulp van eyetracking leggen wij het onbewuste kijkgedrag van consumenten vast. Ook achterhalen we de opvallendheid van de verpakking. Hierbij worden tevens waardevolle inzichten verzameld over de vindbaarheid van producten en het navigatiegedrag binnen het schap.

Concrete input voor verbetering
De kracht van de verpakking wordt niet alleen bepaald door de opvallendheid en vindbaarheid van de verpakking binnen het schap. Verleiding en heldere productcommunicatie spelen evengoed een belangrijke rol. Verschillende tools stellen ons in staat om de zichtbaarheid van losse elementen op de verpakking in kaart te brengen, zoals het logo of de productnaam. Zo weet je wat wel, maar vooral ook wat níet gezien wordt door consumenten. Door deze inzichten te koppelen aan de herkenbaarheid van het product en het merk bieden we concrete input voor optimalisatie.

Regelmatig worden we gevraagd om meerdere concepten voor te leggen aan de doelgroep. Dat is geen probleem. Diverse online tools stellen ons in staat om op intuïtieve wijze de voorkeur van de doelgroep in kaart te brengen. Waar nodig worden deze impliciete methoden gecombineerd met kwalitatieve feedback vanuit de doelgroep om een compleet beeld te krijgen van de effectiviteit van jouw verpakking.

“Voor iedere stap binnen het ontwikkelproces van een verpakkingsdesign bieden wij een passende oplossing. Door consumentengedrag hierin centraal te stellen bieden we waardevolle inzichten die helpen de juiste keuze te maken, niet op basis van onderbuikgevoel maar door keiharde data.”

Benieuwd hoe jij je verpakking kunt optimaliseren?
Neem gerust contact op met Bart.

Bart Massa

Bart Massa

Business Manager

Validators en strategische designpartner Mountain komen nu met een nieuwe wijze van onderzoek van merkidentiteiten en verpakkingsconcepten in FMCG en retail. Door data over (onbewust) consumentengedrag en design slim te combineren, zijn we samen een sterke adviespartner voor al je retail en verpakkingsvraagstukken.