Mensen denken vrijwel nooit aan je merk. Dus is het zaak om de tijd dat ze wel mentaal beschikbaar zijn, optimaal te benutten.
Om ervoor te zorgen dat een merk op het juiste moment in de gedachten van de potentiële koper opkomt, zet je Category Entry Points (CEPs) in. Dit zijn eigenlijk de onderliggende behoeften waar je op aanhaakt. De trigger voor een kopje koffie kan zijn ‘ik ben moe, ik heb cafeïne nodig’ of ‘ik ga lekker (virtueel) bijkletsen met m’n collega’. Als merk moet je duidelijk weten op welke trigger je wilt aansluiten en daar ook je communicatie op inrichten.
In deze video laten Bart Massa en Marceline Veen zien dat je door de inzet van slimme campagnes de mentale beschikbaarheid van jouw merk in het brein van de consument kunt vergroten. Immers, als een potentiële consument regelmatig je tv-commercial ziet, een abri voorbijfietst of een retargetting campagne krijgt voorgeschoteld, dan zal deze in een relevante situatie (CEP) eerder aan jouw merk denken.
Daarnaast stelt marketingprofessor Byron Sharp in How Brands Grow al dat merken niet groeien door bestaande klanten aan te jagen, maar juist door de penetratie te verhogen onder non- en light users van je merk. Als zij – vaker – gaan kopen, komt de loyaliteit vanzelf. Daarbij helpt het enorm om fysiek beschikbaar te zijn op het moment dat de behoefte naar een product in een specifieke situatie ontstaat.
Aan de hand van theorie en pakkende voorbeelden leggen Marceline en Bart je uit hoe je dat doet.

Wil je meer weten over merkonderzoek?
Neem dan contact op met Bart.